Top 3: muziek met merknamen

Vandaag in het Blafhert Muziekhoekje een bijzondere selectie muziek, namelijk: mijn top 3 van muziek met een merknaam in de titel. Volgens goed gebruik gaat het natuurlijk weer om foute muziek (dus niet geschikt voor gevoelige mensen).

1973 1986 1993

Paul Simon – Kodachrome (1973)

Door het eerste liedje kwam ik op het idee om deze blog samen te stellen. Ineens is het bij mij gewoon een oorwurm geworden. Met het onderwerp van het lied gaat het helaas wat minder best. Het was te verwachten met analoge fotografie: de productie van het merk „Kodachrome” is in 2009 gestopt, de ontwikkelcentrale sloot op 30 december 2010.

Ik denk dat als ik marketing bij Kodak zou doen, ik dit liedje dan zou gebruiken in een TV commercial voor digitale camera’s.

Chumbawamba – Unilever (1986)

Een stukje arachno anarcho-punk. De groep Chumbawamba heeft ooit één top-10 hit gehad in Nederland en ik snap nog steeds niet dat ze dat goedgekeurd hebben.

De naam Unilever was ooit voor de consument onzichtbaar, maar tegenwoordig zie je hem steeds vaker op producten uit de supermarkt staan. Ze voelden zich in 1986 vast vereerd dat er een lied over ze gemaakt was.

Flaming Lips – She Don’t Use Jelly (1993)

Omdat me voor de derde titel zo snel niets inviel, heb ik de hulplijn internet gebruikt: ik heb een lijst opgezocht van merknamen die soortnamen zijn geworden.

En toen herinnerde ik me ineens weer dit nummer van de Flaming Lips. Heel toepasselijk, want iedereen gebruikt de merknaam „Vaseline” voor dit lied, terwijl dat niet de echte titel is.

Normaal gesproken embed ik in de „top 3”-blogs altijd de officiële promovideo van de platenmaatschappij. Maar deze keer niet.

Vertel jouw mening

