Twitter begint gevaarlijk te worden

TwitterVakantie is leuk, maar 6 weken duren voor schoolkinderen toch wel lang. Als die vakantie op z’n eind begint te lopen, gaan ze zich soms toch vervelen. Er was een tijd dat kinderen dan bijvoorbeeld ’s nachts grafzerken gingen bekladden en omduwen, maar tegenwoordig gaan ze een hoax verspreiden op Twitter. Want wat kan anders de oorzaak zijn van de diverse Twitterhoax-en van de afgelopen week?

Waarde van een Tweet

Het blijkt gemakkelijk te zijn om mensen een zinnetje te laten tweeten in een taal die ze niet eens begrijpen: zie de „Cala a boca, Galvão” guerrilla actie. Waar in dit geval een marketingbureau handig misbruik van gemaakt heeft. Tweets hebben waarde; een negatieve waarde is ook waarde.

Ik zag laatst dat er een site is waar je betalingen via Tweets kunt regelen. Er komt geen geld aan te pas: het het feit dat jij een bepaalde Tweet doorstuurt geldt als betaling voor fysieke spullen. Positieve waarde.

Loveparade bomaanslag

Toen ik zonet op Google zocht naar „loveparade bomaanslag” kreeg ik 28.100 hits. Wat aan al deze hits vooraf ging was dat Theo Nabuurs (artiestennaam „Mental Theo”) die als „ooggetuige” aanwezig was bij de love-parade ramp in Duitsland twitterde over een aanslag. Snel was duidelijk dat dit nieuws niet klopte, maar het bericht was al door nieuwshongerigen overgenomen en dat wat nooit gebeurd is staat dus nu nog op vele duizenden internetpagina’s. En na publicatie van deze blog op nog eentje meer.

Wie vond het een goed idee dat we bij rampen voortaan het nieuws dankzij Twitter uit de eerste hand krijgen?

Pinstoring

De afgelopen week begon het hoaxen los te komen. Eigenlijk vind ik het allemaal wel best, dat gehoax, zolang alleen mensen die zelf op Twitter zitten last hebben van een hoax op Twitter.

En toen was er de „gratis geld” hoax. Deze hoax heeft te maken met „gastgebruik” bij banken: pinnen bij een geldautomaat van een andere bank. Als er een storing is dan kan die andere bank jouw saldo niet controleren. In dat geval mag je als service één keer per dag een bedrag opnemen, zonder saldocontrole, van maximaal 250 euro. Zodra de storing opgelost is zal de opname verwerkt worden in je eigen saldo.

Maar pinners met weinig saldo dachten dat het geld gratis was en twitterden dat nieuws de wereld rond. Als ze geld hebben opgenomen dat niet op hun rekening stond, dan staan ze vandaag rood en betalen ze daarvoor het hoogste rentetarief.

Aanvankelijk werd gedacht dat ook andere banken zoals ABN AMRO waren getroffen door de storing, maar daarover bestaat nu onduidelijkheid. Op de Neude in Utrecht waren rond middernacht de ABN AMRO-pinautomaten in elk geval buiten werking gesteld.

Bron: Run op ‘gratis pinnen’ na storing geldautomaten (elsevier.nl, 2010-08-11)

Volgens geruchten hebben diverse andere banken hun geldautomaten met opzet uitgeschakeld vanwege deze Twitterhoax. Niet alleen voor Twitteraars, maar voor iedereen! Daar had ik ook last van kunnen hebben als ik in het centrum geld had willen pinnen voor een taxi naar huis.

Als dit gerucht waar is, dan vind ik dat zeer kwalijk.

Redding is nabij

Gelukkig is redding nabij. Bedrijven gaan zich steeds meer met Twitter bemoeien en dat is goed. Iemand die klaagt krijgt „wat een vervelend probleem, kan ik je misschien namens bedrijf X ergens mee helpen” toegeTwitterd. Als je maar vaak genoeg dergelijke akelig serieuze reacties (die ook wel eens ontzettend genant zijn) op je Twitter te lezen krijgt, dan is de lol er snel af.

Trouwens, waarom moeten mensen die hun klacht via Twitter ventileren wèl persoonlijk geholpen worden, terwijl ik als ik via de normale weg een klacht indien weken moet wachten en dan met een of andere dooddoener afgescheept word? Misschien moet ik voortaan maar een student inhuren die namens mij gaat Twitteren, als ik een klacht heb?

Advertenties

2 gedachtes over “Twitter begint gevaarlijk te worden

  1. De afgelopen 10 jaar is de manier waarop bedrijven met internet omgaan erg veranderd.

    Nog maar 10 jaar geleden kwamen consumenten bij elkaar op internet in nieuwsgroepen (UseNet), maar als je dan informatie van een bedrijf nodig had moest iemand van de consumenten dat bedrijf bellen en de informatie zelf intypen voor de andere lezers van de nieuwsgroep. Het was een grote zeldzaamheid als iemand van een bedrijf zelf in een nieuwsgroep zou kijken of er informatie zou plaatsen.

    Tegenwoordig hebben grote bedrijven mensen die inventariseren wat er op Twitter over ze gezegd wordt (en ze reageren daarop) en kijken ZZP’ers regelmatig zelf op Twitter en andere sociale netwerken.

    In Nederland worden tegenwoordig kinderen door de politie opgepakt als ze twitteren dat ze iets naars met hun school gaan doen en in Engeland gaat nu zelfs iemand de gevangenis in omdat hij dingen op Facebook geschreven heeft die niet lief zijn. Maar 10 jaar geleden moesten deelnemers het nog helemaal zelf oplossen met vervelende mensen op UseNet.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s