Hatelijke uitdrukkingen

taalVeel mensen gebruiken bepaalde cliché-uitdrukkingen met goede bedoelingen, bijvoorbeeld in internetforums, maar als je er eens goed over nadenkt wat ze letterlijk betekenen, zijn ze eigenlijk best wel hatelijk.

Geloof me – waarom zou ik iemand moeten geloven die ik niet ken?

„Meisjes slaan -1” – alsof het wel okee zou zijn om een jongen te slaan en alsof er verschil zou zijn.

„Ik zal me eerst even voorstellen” – ja, doe dat maar eerst even.

„Ik heb op vakantie heel veel mensen leren kennen – in zulke korte tijd, zal wel lekker oppervlakkig zijn dan.

„Vakantie is een goede manier om een land/bevolking te leren kennen” – een heel land? Voornamelijk de touristenindustrie natuurlijk.

„Wie kan mij vertellen” – want als het tegen een ander of in het algemeen verteld wordt, telt het zeker niet.

2 gedachtes over “Hatelijke uitdrukkingen

Vertel jouw mening

