Pakketten versturen via TPG post zakelijk

amazing amazon boxMijn computerwinkel was voor een deel postorderbedrijf, daarom heb ik erg veel pakjes verstuurd via (toen nog) tpg post. Je hoort vaak mensen klagen over zoekraken en beschadigen van pakketten, maar gelukkig heb ik zelf nauwelijks problemen meegemaakt.

Vossie

Ik verstuurde altijd via TPG post, het huidige TNT post. Ik kwam op dit onderwerp voor deze blog vanwege het relaas van forumlid Daniël „Vossie” uit Nijmegen: hij had minder geluk en is in de loop van 4 jaar voor 2.000 euro aan „erotische” handel kwijtgeraakt door vermiste postzendingen, zo schrijft hij op higherlevel.nl (link zie onderaan dit artikel). Daarvoor had hij een website postdieven.nl opgericht, maar die is intussen down.

Pakjes die ik verstuurd heb

Amazing Amazon box
„Pakketje heeft vliegangst” (filmpje)

Als een pakje te laat bezorgd wordt, of tijdens vervoer beschadigd raakt, dan is dat al erg vervelend voor de ontvanger. Ik heb altijd gekozen voor een verzekerde verzending bij de vervoerder („verhoogde aansprakelijkheid”). Misschien betekent dit dat ze gewoon beter op je pakjes letten, in elk geval omdat er moet worden getekend voor ontvangst.

Als een doos met een computer te hard valt, dan kan bijvoorbeeld de ventilator losraken van de CPU en dan heb je een ontevreden klant. Hoe al die pakketten toch zo beschadigd raken ontdek je als je praat met mensen die vakantiewerk gedaan hebben bij een vervoerder. Zie ook het filmpje rechts.

Volgens een reportage op National Geographic valt een pakketje tijdens transport gemiddeld 2 of 3 keer van 80 centimeter

Als je problemen zo veel mogelijk wilt voorkomen, is de manier van verpakken heel belangrijk. Mijn vuistregel voor het verpakken was altijd: verpak het zo stevig dat je op de doos kunt gaan staan. Want als je doos ergens onderin ligt in een schuddende vrachtwagen of een rolcontainer met een paar volle postzakken er bovenop, dan komt er heel wat gewicht op. Vul alles goed op, zodat de druk goed verdeeld wordt en er geen voorwerpen gaan rammelen.

Een envelop is nooit goed genoeg voor waardevolle voorwerpen.

Pakketjes die ik ontvangen heb

Als ik zelf wat bestelde, dan gebeurde het wel vaker dat pakketten laat aankwamen, maar het bleek dan meestal dat ze ook gewoon te laat (=later dan beloofd) verstuurd waren.

Een bekende Utrechtse DJ vertelde eens op radio 3 dat op een expeditie­afdeling mensen afgesproken hadden sommige adresetiketten expres met slechte lijm op de doos te plakken. Daardoor zouden die pakketten retour afzender komen en vervolgens kunnen verdwijnen.

Het is niet zo vaak gebeurd dat er een doos die voor mij bestemd was even zoek raakte bij een vervoerder. Maar áls het gebeurde, dan was het wel toevallig net een doos met een hogere waarde.

Zo was er eens een doos met Intel CPU’s die maar niet bezorgd werd. Na een paar dagen hoorde ik dat de vrachtwagen waarmee hij bezorgd zou worden bij een ongeval betrokken was geweest en uiteindelijk kon ik de doos ’s avonds in een loods op een industrieterrein ophalen. Onbeschadigd.

Vervoerders bezorgden liever niet tijdens het Brabantse carnaval, want dan verdwenen er wel eens pakketjes uit de bezorgauto. Sommige auto’s waren wat dat betreft ook niet echt veilig: ik heb een keer wat besteld bij een Turkse groothandel, die bleek te bezorgen met een soort pick-up truck met een open achterkant. Je kon alle pakketjes gewoon vanaf de straat zien liggen.

Pakketten werden meestal bezorgd op het goede adres. Is eigenlijk ook wel logisch bij zakelijke klanten, want je moet normaal gesproken tekenen voor ontvangst en dan controleer je toch het adres even. Maar toch is het een keer gebeurd dat er ineens een kleine kleurencopier bij mij binnen stond die niet voor mij bedoeld was. Niemand mistte hem blijkbaar, want ik moest bellen voordat ze hem kwamen ophalen.

Advertenties

Een gedachte over “Pakketten versturen via TPG post zakelijk

  1. Nog een paar woorden over de verzendwijze „rembours”. Rembours lijkt een heel veilige manier van versturen: je krijgt je geld en zo niet dan krijg je het pakje terug. Maar toch heeft deze methode nadelen. Niet alleen voor de koper (die zijn wel duidelijk, neem ik aan), maar ook voor de verkoper.

    Het één keer gebeurd dat ik als verkoper een remboursbedrag niet heb ontvangen. Na mijn klacht werd later het bedrag alsnog bijgeschreven, maar wel als „verzekeringsclaim”.

    Bij pakjes die ik ontving waren soms de vrachtpapieren zoek. De chauffeur wist dan niet of een pakketje nou rembours was of niet. Als hij je vertrouwt, kan hij het pakket toch afgeven. Zo is het wel eens gebeurd dat de chauffeur een paar dagen later aan de deur stond met het remboursbriefje voor de doos die ik al lang had.

    Mag dat zomaar? Ja, dat mag.
    De wettelijke regels met betrekking tot rembourszendingen: als de vervoerder vergeet om geld te innen, is hij daarvoor niet aansprakelijk.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s