Три года по-русский – Drie jaar Russisch leren

Artikelen RussischHet zat er aan te komen: na „Een jaar!” en „Два года по-русский” vandaag een blog waarin ik terugdenk aan intussen alweer het derde jaar Russisch leren.

Hoe gaat het nu?

Als ik nu terugluister naar de eerste Russische lessen, denk ik: wat gaan ze laaaangzaam. En wat waren ze moeilijk toen.

Ik ben de afgelopen 3 jaar wel gevorderd, maar dat betekent nog lang niet dat ik vloeiend Russisch spreek. Tegenwoordig is het al wel zo dat ik vaak aan Russische comments bij YouTube video’s kan zien of het een positieve of negatieve reactie is. En de headlines op Twitter van bijvoorbeeld de bbc kan ik nu vaak met wat redeneren wel ontcijferen.

матрёшкаSoms gaat het verstaan zelfs vanzelf. Laatst zag ik op tv Floortje Dessing op bezoek in Turkmenistan en ze vertelde dat ze een gerecht met vis zou gaan eten. „Рыба”, zegt de Turkmeen die naast haar zit: vis.

Woordjes leren

Het afgelopen jaar ben ik stug doorgegaan met het leren van woorden en uitdrukkingen.

Twee jaar geleden was mijn doel om 2.000 woorden te leren. Ik heb de hele lijst van 2.000 meest gebruikte woorden geleerd, dat lijkt veel maar je komt dan bijvoorbeeld op gebied van dieren en planten niet veel verder dan hond, kat, boom en struik. Er zijn mensen die zeggen dat 2.000 woorden genoeg zou moeten zijn om te mogen zeggen dat je een taal spreekt, maar ik vind van niet.

Een jaar geleden kende ik 3.500 woorden en ook dat vond ik nog lang niet genoeg. Pas een paar weken geleden, toen de teller op 6.000 woorden stond, kreeg ik het gevoel dat het genoeg is als basiswoordenschat.

Eerst woorden, dan grammatica

Het Russisch heeft geslachten en naamvallen: als een woord eindigt op de letter „а”, dan kan het een vrouwelijk woord in de 1e naamval zijn, maar ook een mannelijk of een onzijdig woord in de 2e naamval en als je het hebt over een mannelijk persoon of dier kan het ook nog de 4e naamval zijn.

Normaal gesproken leer je van een taal woorden en grammatica tegelijk. Bij het leren van Russische grammatica vond ik het lastig om de koppeling met de juiste naamval te zien, maar nu ik de woorden ken is dat veel gemakkelijker. Mijn advies is dus: als je lessen van een cursus Russisch gaat volgen, leer dan eerst alleen de nieuwe woorden en doe pas een paar weken later de les.

.plan

Klaar met leren ben ik nog lang niet. Veel Russische mensen spreken erg snel, om ze te kunnen verstaan heb ik nog heel veel oefening nodig. Ik ben bijna up-to-date met RusslandJournal. Gelukkig zijn er nog genoeg cursussen die ik nog niet gevolgd heb, bijvoorbeeld de Princeton cursus. Ik ben nog steeds van plan om het middelbare school examen Russisch te halen.

foto en illustratie: blafhert

Vertel jouw mening

