Engelse televisie en de BBC

televisieVoordat ik naar Amsterdam verhuisde had ik gehoord dat het summum van het summum op de Amsterdamse kabel-tv zou zijn: de zenders bbc 1 en bbc 2. Fantastische intelligente programma’s, mooie documentaires, Engelse humor en alles. Mensen in Amsterdam keken heel weinig tv, maar als ze dan wel een keer keken, dan was het naar de bbc. Ik keek graag tv, dus ik zou ook bbc gaan kijken als ik in Amsterdam woonde!

Nou, dat viel eerlijk gezegd direct al tegen. Britse humor is tegenwoordig niet meer wat die vorige eeuw was. Volgens mij is één aflevering van de documentaire „Grumpy old men” het enige bbc programma waar ik bewust naar heb zitten kijken.

De bbc heeft de afgelopen 10 jaar nog wel een paar andere goede documentaires gemaakt, bijvoorbeeld die van Louis Theroux, maar die heb ik pas achteraf bekeken, via internet.

Wheeler Dealers

In Engeland bestaan nog steeds wel een paar goede shows. Bijvoorbeeld Wheeler Dealers: de serie met de handelaar en de techneut. Ik vind dit programma briljant: de autohandelaar die zijn tweedehands auto’s altijd te duur inkoopt en te goedkoop verkoopt. En de automonteur, die tussenin alle gebreken maar weer mag oplossen.

Debiliteit

Maar veel te vaak vind ik Britse tv programma’s tegenwoordig zelfs behoorlijk ergerlijk, vanwege de debiliteit die over de kijker uitgestort wordt.

Een programma gaat dan zo:

De tijd dat je van tv nog iets kon leren is voorbij, daar werd het medium televisie voor gebruikt toen het nog nieuw was. Tegenwoordig moet vooral de Engelse tv zich aanpassen op de kleinste gemeenschappelijke deler en ook de bbc moet nu alles in Jip en Janneketaal uitleggen.

  • Eerst zie je als kijker dat er iets gebeurt;
  • Alles wat je net zelf al gezien hebt wordt nog eens door een van de mensen zittend in een studio verteld;
  • En dit nog een paar keer opnieuw, steeds maar een klein beetje anders.

Alles om te zorgen dat mensen die „later inschakelen” zeker niets hoeven te missen.

Camerawerk

Het camerawerk bij Engelse shows herken je direct: het is vreselijk. De hele tijd schokkerig in- en uitzoomen en schokkerig bewegen van de camera.

Neem nou het filmpje hieronder, uit de serie die de Nederlandse titel „Oplichters ontmaskerd” gekregen heeft. Ik geef 2 voorbeelden uit dit filmpje:

  • Van 0:12 tot 0:20 zie je de 3 presentatoren van het programma in een auto rijden.
    Was het nou echt zo moeilijk om deze 8 seconden de camera goed vast te houden, dat dit stukje 8 keer onderbroken moest worden?
  • Van 0:54 tot 1:02 doet de presentatrice de eerste aankondiging.
    In deze 8 seconden verandert de cameraman 3 keer van instelling.

Vastgoed

Engelse verbouw- en verkoopprogramma’s die toelichting geven op de Engelse wet- en regelgeving op vastgoed gebied: wat interesseert het mij hoe de wettelijke regels precies zijn wanneer je in Engeland een huis wilt kopen? Waarom zou deze tekst naar het Nederlands vertaald moeten worden? Zelfs de vertaling op zich is slecht: het doet toch pijn als je de Nederlandse voice-over de zinsnede „overzee in Nederland” hoort oplezen?

Daarnaast zijn deze programma’s al jaren oud: ze zijn van voor de kredietcrisis, de huizen zijn te duur en ze denken nog dat huizenprijzen oneindig zullen blijven stijgen.

Soms heb ik trouwens het idee dat als ze in zo’n Engels verbouwprogramma klaar zijn met verbouwen, de woning in een staat verkeert waarin een Nederlands verbouwprogramma over het algemeen begint.

Kabel

De bbc heeft in Nederland speciale afspraken met de kabelboeren. Deze afspraken lijken op kartelafspraken: door die afspraken was het in 2010 nog onmogelijk om de bbc te ontvangen via andere televisiedistributiesystemen (zoals Digitenne), maar dit probleem is later opgelost.

Vertel jouw mening

