„A-merken” steeds minder belangrijk in de supermarkt

a_merkHoe belangrijk een mens „merken” vindt, schijnt (binnen de cultuur) afhankelijk te zijn van de levensfase. Bijvoorbeeld mensen die kinderen opvoeden, zitten vaak zelf in een fase dat ze merken niet belangrijk vinden, maar hun kinderen vinden dat juist weer wel.

Albert Heijn

In de supermarkt is in Nederland de afgelopen jaren de macht verschoven: van de A-merken naar de marketeers van de supermarkten. Momenteel vormen de huismerken van Albert Heijn de helft van de omzet, terwijl ze maar 30% van de schapruimte in beslag nemen. In Amerika is men nog lang niet zo ver, bij WalMart vormt het huismerk bijvoorbeeld maar 16% van de omzet.

Coca Cola

Consumenten blijken A-merken steeds onbelangrijker te vinden: Coca Cola is een van de machtigste merken ter wereld, maar toen Albert Heijn de anderhalve literflessen Coca Cola niet meer wilde verkopen kwamen daarover maar 200 klachten binnen.

Bron: Intermediair nummer 25 van 18 juni 2009

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s