levi's 501 grafiek prijs

De prijs van een merk-spijkerbroek

a-merk broekEr was een tijd dat iedereen liep te klagen dat bij de overgang naar de Euro prijzen 1:1 overgezet zijn van guldens in euro’s.

Kan je dat controleren? Vaak niet, maar bij merkproducten kan je prijzen juist wel goed vergelijken. Dus hoe zit het met de prijs van een merk-spijkerbroek bij de overgang naar de euro?

Sportmerken

Op de scholen waar ik opgegroeid ben, waren vooral de sportmerken belangrijk. Volgens mij was het in principe zo dat het kledingmerk moest dragen dat jouw favoriete voetballer sponsorde. Wie merkkleding zei, die bedoelde sportkleding.

Heel anders was het in die tijd met spijkerbroeken. In mijn basisschool-tijd was de merk-spijkerbroek zoals we die nu kennen nog een praktisch onbekend fenomeen.

Marketeers

Wist u dat…
Levi heette Löb,
voordat hij emigreerde naar Amerika.

Rond de tijd dat ik zelf mijn kleding ging kopen, kostte een broek van Levi’s volgens mij ƒ69,95 (oftewel 32 euro). Toen bedachten de marketeers dat ze met meer reclame meer broeken konden verkopen. In 1986 begon een nieuw soort reclamecampagne, met veel oude muziek. Het model „501” stond steeds in het middelpunt van de reclame. Vanaf dat moment betaalde je specifiek voor dat ene model een tientje (4,54) meer dan voor de andere broeken van dat merk.

Je vrienden verklaarden je in die tijd voor gek als je dit extra tientje betaalde: „dat betaal je alleen voor de tv-reclame”.

In de jaren die volgden werd de prijs van de Levi’s broeken steevast elk jaar 10 gulden hoger, tot de prijs ging schommelen rond de 129 gulden: daarmee was blijkbaar voor Nederlanders een psychologische barrière en dus voor het spijkerbroekenmerk de maximale opbrengst bereikt. Met die prijs waren de broeken hier véel duurder dan in moederland Amerika.

nrc marktpositie
Marktpositie — Bron: NRC

Euro

In mijn jeugd kocht je nog een dure merkbroek voor 32 euro, maar tegenwoordig betaal je in de Bijenkorf zelfs voor een klein kledingstuk van een bekend merk, bijvoorbeeld een boxershort, al 40 euro. Veel van de spijkerbroeken die er op de herenafdeling liggen kosten 100 euro en meer. Voor je gevoel lijkt het alsof prijzen 1:1 zijn omgezet van guldens in euro’s. Maar is dat wel zo, of maakt mijn geheugen een vergissing?

Een van de voordelen van een merkproduct is dat er over langere tijd maar weinig aan verandert. Voor ons mannen is dat heel handig, want je kunt bijna zonder te passen „een nieuwe halen”. De prijs van een 501 broek voor en na de invoering van de euro zou goed vergelijkbaar moeten zijn. Om te kunnen vergelijken, ben ik ben op zoek gegaan naar oude prijzen. De prijzen die ik kon vinden heb ik verwerkt in deze grafiek van de prijsontwikkeling:

levis 501 grafiek prijs
Grafiek prijs Levi’s 501 door de jaren heen

Op pagina 2 van dit artikel zie je waar ik deze prijzen gevonden heb.

Conclusie

Ik heb nog te weinig gegevens om een conclusie te kunnen trekken, maar je ziet al wel een patroon ontstaan.

Globalisering

In China maken ze spijkerbroeken voor 4 dollar per stuk:

– update –

De prijs die een handelaar betaalt voor goedkope kleding blijkt soms afhankelijk te zijn van het werelddeel waar deze gedragen zal worden. Actuele prijzen voor verkoop naar Europa zijn:

  • Spijkerbroeken uit Bangladesh: 5,–
  • Spijkerbroeken uit China: 7,–
  • Spijkerbroeken uit Turkije: 15,–
Een gedachte over “De prijs van een merk-spijkerbroek

  1. Tja merkkleding is vaak net wat duurder.
    Maar zit dan wel beter.
    Liever 1 x 120 euro uitgeven en een goed zittende spijkerbroek dan 5 x 40 euro uitgeven voor een net niet prettige spijkerbroek

Vertel jouw mening

