McDonald’s VS Burger King

a_merkEen van de voordelen van een merkproduct is dat de kwaliteit altijd en overal gelijk is. Zeker wanneer het gaat om fastfood. In alle filialen over de hele wereld kunnen klanten vertrouwen op constante kwaliteit en service.

Fast food

Vroeger moest ik op school leren dat fastfood zo heet omdat je het snel krijgt. Het principe van fastfood is dat er al een voorraad warme broodjes (een beperkt assortiment) ligt te wachten op het moment dat de klant binnenkomt. En doordat het bedrijf kan voorspellen wat de behoefte van de klanten zal zijn, hoeft er tóch maar weinig weggegooid te worden.

De twee fastfood giganten McDonald’s en Burger King lijken soms zoveel op elkaar, dat ik ooit dacht dat het gewoon twee merken van hetzelfde bedrijf waren. Toen bijvoorbeeld een paar jaar geleden de één augurken met een vieze bijsmaak ingekocht had, at je die dezelfde week bij de ander ook. En als de één kortingcouponnetjes bij je in de brievenbus duwt, krijg je binnen een week ook bonnetjes van de ander.

Maar behalve deze overeenkomsten zijn er ook grote verschillen.

McDonald’s

datapointed.net: where the buffalo roamed
McDonald’s heatmap
van Stephen Von Worley

In een Amsterdamse McDonald’s staan vaak minder baliemedewerkers, dan in eentje buiten Amsterdam. Het is dan ook niet vreemd dat je in Amsterdam vaak veel langer moet wachten tot je aan de beurt bent.

De randstad brengt meer klanten, maar betekent ook hogere kosten voor personeel.

Wat ook meespeelt is dat de prijzen bij de fastfood ketens in het hele land ongeveer gelijk zijn: in vergelijking tot de andere horeca kan bijvoorbeeld een ijsje voor een bepaalde prijs in Brabant vrij duur zijn, maar is in Amsterdam hetzelfde ijsje voor precies dezelfde prijs juist erg goedkoop.

Burger King

Als je bij Burger King een „voordeelmenu” bestelt, dan zie je de baliemedewerkster op dat moment een beetje schrikken. Want wie kon vermoeden dat een klant tegelijk én wat te eten, én wat te drinken zou bestellen? Mensen achter de balie rennen er kris kras door elkaar, meestal met lege handen. In alle filialen zie je dit schouwspel. Overal liggen lege dienbladen te wachten op een bestelling; de zaak is bijna te klein.

Als je niet toevallig de eerste klant bent, sta je al gauw 10 minuten te wachten op je „fast” food. De bestelling laten ze je natuurlijk vooraf betalen. Ik heb bij Burger King wel eens meer dan een half uur moeten wachten op een standaard menu. In dat filiaal stond trouwens een paar weken later achter elke baliemedewerker een man in een net pak, met een stopwatch.

Crisis

Een crisis schijnt historisch gezien goed te zijn voor de omzet van fastfood bedrijven. Er verschijnen hierover momenteel tegenstrijdige berichten in de media, het is nog even afwachten tot de definitieve waarheid boven water komt. Tot dusver schijnt het dat de crisis McDonald’s goed vergaat, maar Burger King niet.

McDrive

McDrive is een leuke uitvinding, maar in Nederland moeten we er waarschijnlijk nog wel even aan wennen.

Je hebt haast en je laat laat gewoon even wat te eten in je auto gooien. En dan zo snel mogelijk weer weg van daar. Tenminste: volgens mij is dat de bedoeling, want anders ga je toch wel even naar binnen om aan een tafeltje te kunnen zitten. Dan heb je ook die stank en andere rotzooi niet in je auto.

Daarom vind ik het zo vreemd dat er zoveel mensen zijn die eerst wat kopen in de McDrive, daarna op hetzelfde terrein parkeren en in hun auto gaan zitten eten…

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s