Probleem: oude mensen steeds intelligenter

zeitgeistOnderzoeker James Flynn ontdekte ooit dat een nieuwe generatie slimmer is dan de vorige. Wacht, dat zit subtiel anders: hij ontdekte dat ze gemiddeld 10 tot 20 punten meer halen voor dezelfde iq-test. Een Zweedse universiteit onderzoekt „ouderen”: mensen die de 70 jaar gehaald hebben. De conclusie van het onderzoek is: de afgelopen 30 jaar zijn oude mensen steeds intelligenter geworden.

In dit artikel leg ik uit waarom dit gevaarlijk is.

Veranderen @ 70

Oude mensen kunnen niet internetbankieren. Oude mensen trappen in babbeltrucjes aan de deur. Oude mensen genieten van toneelstukjes van kinderen die liedjes van vroeger zingen.

De oudere mensen die ik me herinner van vroeger (toen ik zelf nog erg jong was) wilden meestal niet meer aan iets nieuws beginnen, zo wilden de meesten bijvoorbeeld niet een hobbycomputer aanraken. Ik vraag me al af hoe ik straks zal zijn als ik 70 ben. Ga ik dan naar muziek van de Havenzangers luisteren? Zullen er dan ook nieuwe ontwikkelingen zijn waar ik me niet meer in wil verdiepen? Ligt het aan tijd waarin je geboren bent, of ligt het aan de tijd waarin je oud bent?

Zelf wil ik altijd graag heel veel dingen veranderen en ik maak graag nieuwe dingen. Daarom verwacht ik dat ik later wel even nieuwsgierig zal blijven als ik nu ben.

iq

Bepalen van het iq is subjectief en cultuur gebonden. Daarom kan de conclusie van de Zweden verschillende dingen betekenen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat de cultuur op zo’n manier veranderd is dat er weinig nieuwe dingen meer te leren zijn, zodat oudere mensen „vanzelf” hun intelligentie behouden.

Maar het kan ook zijn dat oudere mensen van nu meer gemotiveerd om „meer bij de tijd” te blijven. Mijn opa’s en oma’s hebben de introductie meegemaakt van de auto, de radio, de televisie, het vliegtuig, de computer en ook nog twee wereldoorlogen. Ik kan me voorstellen dat dan je dan wel genoeg nieuwe dingen meegemaakt hebt in je leven.

Het kan ook een andere oorzaak hebben, want het Flynn effect blijkt niet eeuwig door te gaan. In Groot-Brittannië bleek bijvoorbeeld het gemiddelde iq de laatste decennia zelfs gedaald te zijn.

De Waarheid

Maar wat is dan het probleem van intelligentere 70-plussers?

De 65-plussers die ik als klant heb leren kennen, hadden vaak ontdekt hoe het leven werkt. Ik vroeg dan: „Maar waarom probeer je dan niet om dat te veranderen? Of om dat aan iedereen te leren?” „Dat heeft op mijn leeftijd geen nut meer” was het antwoord.

Van oude mensen is bekend dat ze de waarheid spreken. Stel je voor dat al die oude mensen, als ze straks niet meer hoeven te werken, allemaal websites gaan maken waarop ze de waarheid schrijven?

Aha, ineens begrijp ik waarom de aow-leeftijd van 65 jaar omhoog moest.

Een gedachte over “Probleem: oude mensen steeds intelligenter

Vertel jouw mening

