Nostalgie: cassettebandjes digitaliseren

muziek cdSony heeft aangekondigd om te stoppen met het apparaat dat openbaar vervoer het Uhn Tiss gaf: de Walkman. Dit is het definitieve einde van het cassettebandjestijdperk.

Een tijd geleden ben ik een paar weken bezig geweest met het digitaliseren van mijn eigen oude cassettebandjes. Nu heb ik alles in mp3 formaat en alle mp3’s van al mijn cassettebandjes passen samen op één dvd.

Waarom?

Ja, Ik Weet Het! De oude liedjes op Youtube opzoeken is veel gemakkelijker. En als je ze digitaal downloadt is de kwaliteit waarschijnlijk veel beter dan wat je zelf van oude bandjes kunt halen. Maar ik heb ook oude radioprogramma’s opgenomen die ik wil bewaren. En op mijn bandjes staan een paar liedjes die digitaal niet bestaan.

Hardware

De eerste keus die ik moest maken, was die voor hardware. Voor het zelf digitaliseren van cassettebandjes kan je tegenwoordig een speciaal auto-reverse cassettedeck kopen voor inbouw in je pc. Maar dat ding is niet goedkoop en ook daarmee kan je alleen op „single speed” digitaliseren. Voor mij heeft dat ding geen voordeel boven spullen die ik al heb.

Dus ik heb mijn oude portable cassetterecorder uit het stof gehaald en aangesloten op de standaard geluidskaart van de computer. Gewoon een standaard kabeltje van de „tulp pluggen” van de speler naar de „3½ mm jack” van de computer.

Ik heb een tip voor mensen die nog nooit geluid opgenomen hebben met Windows. Wat je moet weten is dat er van de „mixer” (de mengtafel) twee varianten bestaan: eentje voor weergeven en eentje voor opnemen.

input mixer

Software

De volgende stap is de software. Een simpel maar doeltreffend (en goedkoop) programma voor het knippen van stukjes muziek uit mp3-bestanden is het programma mp3DirectCut. Je kunt het niet alleen gebruiken voor het schonen van je oude opnames, maar bijvoorbeeld ook voor het zelf maken van ringtones. Maar dat terzijde.

Klik op „record” en „play” en het programma begint op te nemen.

Op YouTube vind je een een heleboel demonstraties en tutorials van mp3DirectCut. Ik gebruikte het programma in combinatie met de geadviseerde „LAME mp3 encoder”.

Aanpak

Het digitaliseren duurt 90 minuten per cassette, daar ga je dus niet op zitten wachten. Gelukkig is het met mp3DirectCut heel gemakkelijk om stilte aan het eind van de opname weg te knippen en de A- en B-kant van een cassette achter elkaar te plakken (tip: open het programma 2 keer naast elkaar).

Veel van mijn oude cassettes hadden nog het volgnummer uit mijn oude administratiesysteem, maar veel ook niet. Daarom heb ik nu steeds met een viltstift op de cassette zelf geschreven op welke datum ik hem omgezet heb naar mp3. Zo kon ik precies zien welke cassettes ik al ingelezen had en als er een opname mislukt was (koppen vuil) kon ik de cassettes gemakkelijk terugvinden aan de hand van de bestandsdatum.

Ik was al bijna vergeten dat je bij cassetterecorders steeds de koppen moest schoonmaken met een wattenstaafje met alcohol, anders hou je geen geluid over. Dat heb ik ook bij het digitaliseren een paar keer moeten doen.

Tot slot

Eerlijk gezegd viel de geluidskwaliteit van mijn oude bandjes me een beetje tegen. Misschien dat je tegenwoordig een betere kwaliteit gewend bent, misschien dat jaren lang op een ongeïsoleerde zolder toch niet de beste manier van bewaren was.

Behalve muziekcassettes gebruiken we tegenwoordig ook geen vhs videobanden, dc2120 of dat tapes meer. Ik ben benieuwd over hoeveel jaar kinderen het woord „terugspoelen” niet meer kennen…

Die nep-houten zijkanten, die mechanische bandteller met RESET knop, de verchroomde plastic knoppen, de VU-meter met gloeilampje, wat is er nou eigenlijk niet antiek aan dit mooie apparaat? Only in Russia:

12 gedachtes over “Nostalgie: cassettebandjes digitaliseren

  1. heel goed van je dat je je ideeen deelt. en tip geeft. maar ik ben een andere generatie vrouw die niets van begrijpt en nooit zelf zou kunnen doen.
    Maar ik wil wel graag aantal bandtjes 24 stuks geen muziek maar dierbare gesprekken op cd over zetten. mijn cassete recorder heeft het opgegeven.
    Heb je voor mij een tip hoe ik dit kan doen. (voorzichtig vraag ik of je het voor mij wil doen.

    • Kop op Lata T, er is vast iemand in jouw omgeving die dit voor je zou kunnen doen in ruil voor iets waar jij heel veel tijd en geld in geïnvesteerd hebt om het te leren.

    • misschien kun je een memorecoder aanschaffen, de bandjes afdraaien op een radio-cassette deck, en de oude banjes zo maar opnemen.. ?
      john M.

  2. Ha fijn, helder omschrijving. Bedankt voor de MP3DirectCut tip. Pfoe wat heb ik nog veel cassetebandjes te doen…!

  3. Ik ben een man die graag dingen digitaliseert, dus lof voor dit forum, veel van mijn oude banden zijn al sinds 1999 digitaal geborgd maar sinds enige tijd vraag ik me af wat het nut is. Ik heb nog een stuk of 300 tapes die niet gedigitaliseerd zijn en ik denk dat ik het maar zo laat. Banden gaan nl. volgens mij gewoon minimaal 50 tot 100 jaar mee. Mijn oudste tape is nu 51 jaar oud (huwelijksfeest ouders) en prima afspeelbaar. De meeste cassette’s zijn rond de 30 jaar oud en daar mankeert weinig tot niets aan. Ik overweeg om mijn Yamaha- cassettedeck die in in ’97 nieuw heb gekocht gewoon weer lekker aan te sluiten (naast mijn multimediaplayer) en te gaan genieten van analoog geluid…. Schijnt momenteel ook erg hip te zijn;-)

  4. Heb ook een poging gewaagd . Kreeg op het eind allemaal korte Au bestandjes. Recentelijk omgezet naar Mp3 bestandjes. Van 1 cassette zijn het er 1277 geworden weet niet hoe ik ze nu aan elkaar moet plakken Om ze weer op een CD te kunnen branden. Ik had het gedaan met het programma Audicity Wie help ?

    • Hoi Cees, 1277 bestanden maken van een bandje lijkt me niet echt handig. Misschien is het een idee om eens mp3DirectCut te proberen?

Vertel jouw mening

