De letter „e” in een getal: wetenschappelijke notatie

wetenschappelijke notatieToen ik begon om mijn eerste programmeertaal te leren, maakte ik kennis met de de e-notatie van getallen: de „wetenschappelijke notatie”.

In het kort uitgelegd: grote en kleine getallen breng je in de buurt van de 1 door er een macht van 10 uit te halen. Je gebruikt de letter „e” ter vervanging van de zinsnede „… maal 10 tot de macht…”

Bijvoorbeeld: 1000 is „1e3” (1 maal 10 tot de macht 3)

In zo’n e-getal kan nog steeds een punt staan, bijvoorbeeld 1.5e3 voor 1500. Het „e3” gedeelte betekent dat de komma 3 plaatsen naar rechts moet. Als de komma 3 plaatsen naar links zou moeten, had er „e-3” gestaan.

Het voordeel van deze notatie is dat je grote getallen snel kunt typen. In de tijd dat ik nog programmeerde was voor mij 1e9 vaak groot genoeg om programma’s te testen — het was een snelle manier om te controleren of iemand de invoer gebruikte om een array te dimmen.

Vertel jouw mening

