Gegevens bewaren in de cloud: Amerikaans voorproefje

diversenHet nieuwe Google notebook slaat bestanden op in „the cloud”. Dat klinkt heel nieuw en sexy, maar het is gewoon een modewoord voor: bewaren op de servers van Google.

Dat klinkt handig, maar er zit ook een klein nadeeltje aan; een nadeel waarvan de realiteit nu al aangetoond wordt door YouTube en Wikileaks.

YouTube

Laatst wilde ik wat rustgevende muziek beluisteren op YouTube (een site van Google). Ik had ooit de promovideo „Beautiful” van Christina Aguilera gezien en hem opgeslagen in mijn favorieten op YouTube. Ik klik op:

Christina Aguilera niet beschikbaar in je land
Christina Aguilera niet beschikbaar in je land

Uit de formulering leid ik af dat ik dat liedje niet meer mag horen omdat ik een Nederlander ben.

Wikileaks

Het begin van de Wikileaks affaire (die tot nu toe nog niet eens onthuld heeft wie wie had met surpriseavond, maar dat terzijde) laat zien dat sommige Amerikaanse bedrijven direct in de houding springen als het gaat om het afsluiten van de toegang tot hun diensten.

Ik noem een PayPal, een Mastercard en een Amazon, bedrijven waar ik al jaren klant ben.

Om even bij te komen van alle consternatie misschien even luisteren naar een ander liedje dat ik ooit bewaard had op YouTube, van onze eigen Sita:

Sita geblokkeerd voor je land
Sita geblokkeerd voor je land

Nou moe, in Nederland naar Sita luisteren is blijkbaar tegenwoordig volgens meneer Sony een auteursrechtenschending. En mijn „bewaren” is meteen ongedaan gemaakt, zonder dat ik daar zelf wat over te zeggen heb.

Bereid je er maar alvast op voor

Op het nieuwe Google Chrome notebook sla je al je bestanden op „in the cloud”.
Eerdaags zal je dat ene spreadsheet willen openen waar je zo lang aan hebt gewerkt.
Maar in dat spreadsheet stond iets dat een of andere machthebber niet welgevallig is.
Op je scherm verschijnt de mededeling dat „de inhoud is geblokkeerd voor je land”.

Een gedachte over “Gegevens bewaren in de cloud: Amerikaans voorproefje

  1. Als gegevens staan op een (cloud) server die van een Amerikaans bedrijf is of die op Amerikaans grondgebied staat, dan mag de Amerikaanse regering die gegevens gebruiken. Dit geldt ook als het bijvoorbeeld gegevens van Nederlanders zijn, als het gegevens van de Nederlandse staat zijn en ook voor gegevens die geheim zijn.

    Mensen die iets van ICT weten vertel ik hiermee niets nieuws, maar de Nederlandse regering ontdekt dit vandaag pas.

    Wie is eigenlijk de informatie- en automatiseringsdeskundige in het kabinet?

Vertel jouw mening

