Het effect van de gratis AOL CD-ROM’s

AOL-cdWie herinnert zich niet uit de jaren ’90 de gratis cd’s waarmee je internettoegang kon krijgen via de provider aol? Elke maand zat bij elk computertijdschrift zo’n gratis cd. Een milieuvervuiling van jewelste. Ik heb me altijd afgevraagd wat de kosten/baten van deze campagne geweest zijn. Ik ben blijkbaar niet de enige, want de afgelopen maanden is hierover het een en ander aan interessante informatie uitgelekt.

Diskettes

aol wilde voor het binnenhalen van elke klant 10% van de te verwachten opbrengst uitgeven, ze rekenden uit dat dit betekende dat ze een bedrag van $35 aan kosten zouden willen gaan maken voor elke nieuwe klant.

De eerste maanden liet aol floppydisks maken. Dat was voor ons handig, want die kon je overformatteren en dan had je weer een lege floppy. De eerste diskettes die aol liet maken kostten ze destijds $1,19 per stuk.

Maar cd’s waren goedkoper te produceren, VEEL goedkoper. Het budget van $35 per klant moest natuurlijk gewoon opgemaakt worden, gevolg was dat aol zoveel cd’s bestelde dat soms wekenlang de helft of meer van de productiecapaciteit van de hele wereld gebruikt werd voor aol.

Deze cd’s hebben uiteindelijk meer dan 25 miljoen nieuwe klanten opgeleverd (elke 6 seconden een nieuwe klant) en aol zou zo’n 300 miljoen US Dollar betaald hebben aan de cd fabrieken.

Einde van het inbeltijdperk

Bij de cd kreeg je de eerste 25 of 100 uur inbellen gratis, daarna ging er een veel te duur abonnement lopen. In de berekeningen dachten de marketeers destijds dat mensen gemiddeld 25 maanden klant bij aol zouden blijven.

Tegenwoordig belt niemand meer in met een modem; iedereen stapt over op internet via de kabel of via adsl. Je zou dus aannemen dat intussen iedereen die in de jaren ’90 met zo’n cd klant geworden is bij aol wel opgezegd heeft.

Het blijkt dat 75% van de inbel-klanten van aol intussen overgestapt is op kabel of adsl. Dat is 75% van de klanten die ze nu nog steeds hebben.

Deze mensen betalen nog steeds elke maand tussen de $25 en $50 aan aol, voor iets dat ze in de jaren ’90 een keer „gratis” gekregen hebben en nu al jaren niet meer gebruiken. Deze slapende klanten zorgen momenteel voor meer dan de helft van de winst van aol.

Wat is marketing toch een bijzonder vak.

Op het moment dat ik dit artikel schreef was 1 = $1,3598

Advertenties

Een gedachte over “Het effect van de gratis AOL CD-ROM’s

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s