ADSL snelheid gemeten met Fritz!Box, 2006-2011

ADSL snelheid door de jaren heen — met Fritz

internetHet is bijna precies 5 jaar geleden dat ik mijn fritz!Box kocht. De fritz!Box kan elke dag om middernacht een mailtje versturen met daarin een samenvatting van wat er de afgelopen dag gebeurd is. Die functie heb ik destijds aangezet en de mailtjes heb ik de afgelopen 5 jaar bewaard. Op basis van die mailtjes heb ik nu een overzicht gemaakt van de ontwikkeling van de snelheid van adsl op mijn aansluiting.

ADSL snelheid gemeten met FRITZ!Box, 2006-2011
adsl snelheid gemeten met fritz!Box, 2006-2011 (klik voor groter)

Legenda van de grafiek:

  • horizontaal: maart 2006 tot maart 2011, 1 meetwaarde per dag
  • verbindingssnelheid (in Kbps, schaal links)
    ontvangen donkergroen (bovenaan), verzenden lichtgroen (onderaan)
  • demping van de lijn (in dB, schaal rechts)
    ontvangen donkerblauw, verzenden lichtblauw
  • signaal/ruis verhouding van de lijn (in dB, schaal rechts)
    ontvangen donkerrood, verzenden lichtrood

In de grafiek vallen direct een paar sprongen in de snelheid op:

  • maart 2007: een gratis snelheidsupgrade voor alle kpn klanten
  • augustus 2008: overstap naar Xs4all only (met isdn)
  • november 2008: isdn opgezegd — vreemd: kleine snelheidsverlaging!
  • november 2009: één jaar na opzeggen isdn een snelheidsverhoging

Je ziet dat tot september 2006 de SNR heel wispelturig was. Dit kan ontstaan en verdwenen zijn door een softwareupdate van de fritz!Box. In maart 2010 heb ik mijn abonnement gedowngrade van „Basis” naar „Lite”, maar dit is niet in de snelheid terug te zien. Je ziet twee groene bolletjes rond de 8Mbps lijn: toen ik het mailtje zag heb ik de fritz!Box natuurlijk meteen (een snellere) verbinding laten maken.

Aanpak

Ik had het niet verwacht, maar het was toch nog even lastig om deze grafiek te maken.

  1. Mail bewaren
    Ik heb de fritz!Box mails elke dag naar een aparte map in mijn imap mailbox gesleept;
  2. Mail naar tekstbestand
    Met XS4ALL webmail bleek het onmogelijk om meer dan één mail tegelijk te printen of te exporteren. Met Microsoft Outlook Express (aka „Windows Live Mail”) kan je alleen exporteren maar .eml formaat, maar omdat de fritz!Box mailtjes mime gecodeerd zijn kan ik ze dan nog niet verwerken. Meerdere mailtjes printen (naar een .xps bestand) kan je wel kiezen, maar hij print er dan toch maar eentje. Uiteindelijk heb ik alle mailtjes van de imap server naar Microsoft Outlook gekopieerd en daarmee lukte het om ze in een tekstbestand te zetten;
  3. Filter
    Het bestand werd bijna 10 Megabyte en bevat veel te veel regels om met Excel te verwerken. Uit dit tekstbestand heb ik de gegevens gefilterd waarin ik geïnteresseerd ben, met dit DOS commando:

    findstr /c:" (Empfangsrichtung)" /c:"Box Push Service" fritzmails.txt >filter.txt
  4. Grafiek
    Daarna heb ik de gegevens met Microsoft Excel netjes in kolommen gezet en er een grafiek van gemaakt. Normaal doe ik dat met StarOffice, maar StarOffice verslikte zich in deze data nog meer dan Excel.

Vertel jouw mening

