Meer criminaliteit onder vrouwen

van Brabant naar AmsterdamVandaag zag ik een artikel op AT5.nl, over bloemendieven bij mij in de buurt. De bloemen staan op het terras van een restaurant en worden regelmatig ’s nachts gestolen en/of vernield.

Wat blijkt als je de filmpjes van de bewakingscamera bekijkt: dit gebeurt niet door baldadige puberjongetjes, maar door volwassen vrouwen.

Vandalisme

Toen ik nog in Brabant woonde nam ik aan dat vandalisme vooral gepleegd werd door baldadige puberjongens, of dat het een ongelukje was.

Kort na mijn verhuizing zag ik al op AT5 hoe een volwassen vrouw bezig was om ’s nachts met haar fietsslot een winkelruit te vernielen. De afgelopen jaren heb een paar keer gezien dat iemand quasi „onopzettelijk” een geparkeerde auto beschadigde en dat was vaker een vrouw dan een man.

Je vraagt je af waarom ze dat doen.

Vrouwen en controles

Blijkbaar is het wel bekend bij de ordehandhavers hier. Want wat me in Amsterdam direct opviel, was de andere houding van politie en beveiligers ten opzichte van vrouwen. In Brabant lijkt het wel alsof men denkt dat vrouwen nooit kattenkwaad zullen kunnen uithalen, want ze mogen vaak ongecontroleerd doorlopen bij controles.

In Amsterdam worden vrouwen (en hun handtasjes) vaak juist minstens even goed als mannen gecontroleerd. En terecht ook neem ik aan, want die paar keer dat ik heb gezien dat iemand deed aan zwartrijden of fietsenheling was het ook vaker een vrouw dan een man.

VU onderzoek

Waarschijnlijk is het verschil tussen Amsterdam en Brabant intussen kleiner geworden, want onder andere uit onderzoek van de VU blijkt dat geregistreerde criminaliteit onder vrouwen de afgelopen jaren flink gestegen is. Meer dan de stijging bij mannen.

Op het moment is de criminaliteit weer wat aan het dalen, maar ook het aantal opgeloste misdrijven daalt. In absolute aantallen zelfs bijna even veel, dus even heel kort door de bocht lijkt het of er de afgelopen jaren vooral veel „makkelijk op te lossen” misdrijven bijgekomen was.

Een gedachte over “Meer criminaliteit onder vrouwen

  1. Bijna iedereen denkt dat vrouwencriminaliteit iets van de laatste jaren is. Maar laatst zag ik een ontzettend oud zwart-wit filmpje, waarin heel gewoon gedaan werd over speciale meisjes- en vrouwengevangenissen in Amsterdam.

    Dat wat tegenwoordig zo „bijzonder” is, bleek in de zeventiende eeuw heel normaal te zijn: ongeveer de helft van de in Amsterdam veroordeelde criminelen was vrouw! Nederland had een echt „vrouwenprobleem”, zou je tegenwoordig zeggen.

    Manon van der Heijden van de Universiteit Leiden is een van de weinige personen die dit taboe-onderwerp onderzoekt. Zie het artikel in intermediair nummer 16 van 20 april 2012.

Vertel jouw mening

