Digitenne: verschil Topfield TF-6000-COK en TF-6500-COK

DigitenneEn toen deed de gehuurde Digitenne ontvanger het ineens niet meer goed. Van kpn kreeg ik een Topfield TF6500COK ter vervanging van de TF6000COK.

In dit artikel vertel ik:

  • wat de symptomen precies waren toen de TF6000 slechter werd;
  • en wat de verschillen tussen de oude en de nieuwe decoder zijn.

Symptomen

In het artikel over Condensatorpest vertelde ik al dat ik internetpagina’s had gevonden waarop stond dat het oude type decoder daar last van heeft en dat hij dus vrij snel kapot kan gaan. Intussen is dat dus bij mij ook gebeurd.

Het gebeurde niet van het ene op het andere moment: in totaal zat er ongeveer een maand tussen perfect werken en niet meer bruikbaar zijn. De eerste twee weken was de ontvangst een klein beetje slechter, ik zag nu ook de „brommertjes” op het scherm. Het groene ontvangstbalkje was heel geleidelijk teruggelopen van zo’n 90% naar ongeveer 60%, dus ik dacht toen nog dat het aan atmosferische omstandigheden kon liggen.

CondensatorpestMaar in de laatste twee weken ging het erg snel: de storing was elke dag merkbaar erger, tot al snel geen enkel kanaal meer een storingsvrij beeld gaf. Bij steeds meer kanalen was de ontvangst zelfs zo slecht dat er helemaal geen geluid meer te horen was.

Toen heb ik Digitenne gebeld en na ongeveer 3½ minuut 0900-nummer, dus zo’n 45 cent bovenop de telefoonkosten, was ik geholpen.

Verschillen

Als service kreeg ik een nieuwe decoder die het natuurlijk weer goed doet. Het nieuwe type blijkt een TF6500COK te zijn. Aan de buitenkant zie je bijna geen verschil met de oude TF6000COK die ik had; op de voorkant natuurlijk het 5-je van het typenummer en op de achterkant zit de antenneaansluiting op een iets andere plek. Verder lijkt het een „drop-in replacement” zoals de Engelsen dat wel eens zo mooi noemen.

Op het oog geen nieuwe hardware features dus, nog steeds geen digitale uitgang voor beeld. Andere verschillen zijn:

Antennesterktemeter

Bij de eerste installatie (en als je op het knopje „M1” drukt) krijg je nu een leuke antennesterktemeter te zien, zodat je de antenne kunt richten. De oude Topfield had dit ook al, maar toen zat de functie verstopt — de meter begon pas te werken als je in het installatiemenu handmatig een kanaal instelde en dat doet niemand.

Bij de nieuwe decoder staat de antennemeter bij mij vast als een huis in de maximale stand, bij de oude decoder was dat wel eens minder.

epg

Bij de epg merk ik dat in de Topfield 6500 de gegevens gecached worden, bij de Topfield 6000 was dat nog niet zo en moest de gids regelmatig opnieuw opgebouwd worden. De Topfield 6500 lijkt over het algemeen net ietsje trager te reageren maar dat kan komen doordat deze begint met opslaan van de epg al voordat je op het knopje drukt.

fav

Verder merk ik dat er ook features verdwenen zijn. Op de Topfield 6000 kon je lijsten van kanalen aanmaken, zodat je kanalen kon overslaan bij het zappen (met het fav knopje). Heel handig, maar in de Topfield 6500 ontbreekt deze functie. Dus als je bijvoorbeeld cnn, mtv en het reclamekanaal niet wilt zien, moet je ze echt uit de decoder verwijderen.

Infovenster

Bij de Topfield 6000 kon je infovenster dat verschijnt bij het zappen transparant maken, bij de Topfield 6500 kan dat niet meer. Verder kan je ook niet meer door 2 keer op het i-knopje te drukken de uitgebreide programmaomschrijving oproepen; dat kan nu nog wel via de epg.

3 gedachtes over “Digitenne: verschil Topfield TF-6000-COK en TF-6500-COK

  1. “De oude Topfield had dit ook al, maar toen zat de functie verstopt — de meter begon pas te werken als je in het installatiemenu handmatig een kanaal instelde en dat doet niemand.”
    Blijkbaar ben ik niemand want ik wil graag een signaalmeter zien.
    De TF6000COK heb je inmiddels gerepareerd neem ik aan zodat je er een ontvanger bij hebt?

    • Hoi Alex, nee ik heb hem netjes naar de milieustraat gebracht. Op Marktplaats zou hij niet meer opgebracht hebben dan de kosten van de reparatie en als ik een nieuwe tv koop dan heeft die een ingebouwde decoder. Dus was een goedkope reparatie toch „te duur”.

      Ik zag trouwens laatst op tv dat op de Zwarte Markt in Beverwijk kinderen deze decoders staan te repareren.

Vertel jouw mening

