Te veel buffering is slecht voor VoIP

SIPSommige mensen hebben er veel last van en sommige mensen juist helemaal niet: onderbrekingen van het geluid bij bellen via internet oftewel VoIP.

Bij wie deze problemen heeft lijken ze vaak onoplosbaar. Dat komt omdat techneuten een van de belangrijkste oorzaken structureel over het hoofd zien: te veel buffering!

Stuwmeer

Als een zender meer wil vertellen dan de ontvanger op dat moment kan verwerken, dan heb je een principe nodig dat in de it-wereld „flow control” genoemd wordt. De ontvanger roept bijvoorbeeld tussendoor „ho even” naar de zender. Maar dat is niet de enige methode. Als bijvoorbeeld een stuwdam vol zit met water en er past gewoon niets meer bij, dan ga je dat extra water niet „even tegenhouden”, maar in plaats daarvan laat je het ongebruikt weglopen.

En dat is ook de manier waarop flow-control werkt op het internet; door middel van packet loss.

internetHet probleem is dat veel techneuten denken dat je packet loss koste wat kost moet zien te voorkomen en daarom bouwen ze allemaal bij alle netwerkchips, netwerkdrivers, switches, routers enzovoorts zo veel mogelijk buffergeheugen in.

Helaas: het principe van packet loss is noodzakelijk voor een goede werking van internet (toelichting rond 8:00 in onderstaande video). Hoe meer buffergeheugen ingebouwd is, hoe minder comfortabel het internet werkt, want:

  • Dit zorgt voor een tragere reactie (hogere latency);
  • En het helpt de flow-control om zeep.

Alleen als er weinig buffergeheugen is dan blijft alles snel reageren en dat is essentieel voor bijvoorbeeld storingsvrije VoIP.

Tips voor een goede VoIP verbinding

Firma’s als Microsoft en Google zijn intussen op de hoogte gesteld van het probleem, maar het kan nog vele jaren duren tot alle software aangepast is en alle slechte internetapparatuur vervangen is. Daarom zal je voorlopig zélf maatregelen moeten nemen als je last hebt van een hakkelende VoIP verbinding:

  • Zorg dat jouw internetverbinding nooit „vol” is (100% gebruikt wordt);
  • Dus gebruik zeker geen „downloadversnellers”;
  • Een Fritz!Box doet z’n best om het eigen VoIP verkeer voorrang te geven, maar garanderen dat dit echt lukt kan alleen als je zelf de benodigde ruimte niet gebruikt met je computer;
  • ISDN telefonie gebruikt 64kbps per richting, reserveer voor VoIP iets meer in beide richtingen.

Bufferbloat: Dark Buffers in the Internet

Meer over de technische en historische achtergronden van dit probleem zie je in onderstaande presentatie van Jim Gettys van Bell Labs, waarvan dit stukje uit de samenvatting:

VOIP and teleconferencing often perform much more poorly on today’s Internet than the Internet of a decade ago, despite great gains in bandwidth. Lots of fiber, cheap memory, smart hardware, variability of wireless goodput, changes in web browser behaviour, changes in TCP implementations, and a focus on benchmarking Internet performance solely by bandwidth, and engineer’s natural reluctance to drop packets have conspired to encourage papering over problems by adding buffers; each of which may introduce latency when filled.

Bron: jg’s Ramblings

Een gedachte over “Te veel buffering is slecht voor VoIP

  1. Wij zien bij klanten die met meer dan enkele toestellen (1-2) bellen, een losstaande internetverbinding aan te raden is. Op die manier kan zowel kwaliteit als snelheid gegarandeerd worden. Het hangt natuurlijk wel per situatie af wat aan te bevelen is, maar dit zijn wij in algemene zin veel terug.

    Tim Wouters
    (http://www.voiper.nl)

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s