Welke tv is het goedkoopst: eentje die €400 kost, of een andere die €500 kost met 10% korting?
Het antwoord vind je op pagina 2. Niet vooraf spieken!
Het onderzoek
De Europese Unie liet onderzoek doen onder 56.471 Europeanen in 29 verschillende landen. Doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe nozel de Europeaan is op gebied van zijn rechten en plichten als consument.
De vraag
Een van de vragen in het onderzoek ging over de prijs van een televisie:
Precies dezelfde flatscreen tv is te koop in 2 winkels: in eentje voor €400, in een andere voor €500 maar met 10% korting.
Welke tv is het goedkoopst?
Niet alle Europeanen kunnen dit foutloos uitrekenen. Hoeveel procent van de Europeanen kan dat niet?
Bedenk welk percentage, stem hieronder en kijk dan op pagina 2 voor het antwoord en een toelichting.
Antwoord op pagina 2 ▶
De ene korting is de andere niet. Als consumenten moeten kiezen tussen een product met korting op de prijs, of een grotere hoeveelheid voor dezelfde prijs, dan kiezen ze veel eerder voor de lagere prijs dan voor de grotere hoeveelheid. Ook als dit meer dan 10% nadeliger is.
Bron: ING Weekoverzicht: Consumenten laten voordeel liggen
Niet alleen rekenen gaat niet zo goed: onlangs werd bekend dat in Nederland ongeveer 12% van de beroepsbevolking niet goed kan lezen en schrijven.
Als je kunt kiezen tussen een “quarterpounder” of een “thirdpounder”, tegen dezelfde prijs, wat is dan goedkoper? Uit onderzoek bleek dat de meeste mensen vinden dat “een kwart” groter is dan “een derde”, want 3 is minder dan 4.
Zie: Why No One Wanted A&W’s Third-Pound Burger