AH mobiel startpakket

Mijn ervaring met AH Mobiel Internet

mobiel internetEen week geleden schreef ik een artikel over mobiel internet op je laptop, daar lees je de beginselen. Intussen heb ik ervaring met een van de goedkopere oplossingen: ah Mobiel Internet.

ah Mobiel Internet is prepaid 3G toegang op het netwerk van kpn. De ah „dongel” was in de bonus en ik betaalde na ook nog eens 10% jokerkorting 25,96. Wel moest ik 3 ah winkels bezoeken, omdat ze dit product lang niet in elke ah winkel verkopen of op voorraad hebben.

De Dongel is een Huawei E153, die tot maximaal 3,6Mbps gaat.

AH mobiel startpakket

Pluspunten

  • Installeren ging probleemloos (zelfs bij Windows Vista);
  • Snelle internettoegang (donkerblauwe led is 3G, lichtblauwe led is 3G+);
  • Tool voor het bijhouden van de datalimiet en opvragen van resterend tegoed;
  • Heeft ook een telefoonnummer voor zenden en ontvangen van sms.

Minpunten

  • „Bonus” beltegoed moet al binnen een maand gebruikt zijn;
  • Het actuele tegoed is niet via internet op te vragen;
  • Kan terugvallen op gprs en dan is de snelheid vrijwel 0 (kpn probleem?).
AH mobiel windows updates
dag dag 50,4 stuivertjes (denk aan de Windows updates)

Opwaarderen

Het startpakket bleek al 4 euro tegoed te bevatten.

Opwaarderen kan met iDeal, creditcard en Maestro. Opwaarderen met iDeal was een fluitje van een cent — binnen een minuut geregeld, meteen bijgeschreven en meteen een sms ter bevestiging. Opwaarderen per creditcard bleek ontzettend omslachtig en gaande het proces kreeg ik met de minuut meer spijt dat ik dit ooit had uitgeprobeerd. Opwaarderen met Maestro heb ik niet geprobeerd. PayPal wordt niet aangeboden.

De helft of meer van je tegoed wordt bijgeschreven onder de noemer „bonustegoed”: het geadverteerde tarief van 5 cent per MB is alleen van toepassing als je opwaardeert met 30 euro — je krijgt dan in totaal 90 euro bijgeschreven, waarvan 60 euro bonustegoed. Bonustegoed moet je opmaken binnen een maand na opwaarderen. Zou je bijna al dat bonustegoed laten verlopen, dan betaal je nog altijd minder dan 15 cent per MB, wat op het moment dat ik dit schrijf nog niet duur is voor prepaid.

Tot slot nog een tip: sommige computers hebben usb 1.1 en usb 2.0 poorten. Zorg in dat geval dat je zeker een usb 2.0 poort vrijmaakt voor de dongel, want de mobiel internet verbinding kan sneller dan een usb 1.1 poort.

AH Mobiel Internet in een Archos USB stick
ah Mobiel Internet sim in een Archos USB stick

Gebruik in een tablet

Je kunt de sim ook gebruiken in sticks van andere merken: ik heb hem bijvoorbeeld gebruikt in een Archos tablet. Dit tablet ziet dat ah Mobiel Internet werkt op het kpn netwerk en kiest automatisch voor de apn „internet” — maar dat werkt niet.

Voor ah Mobiel Internet moet je als apn instellen: prepaidinternet

Overigens krijg je met ah Mobiel Internet een verbinding van hoogstens 4 Mbps, ook als het apparaat waar je het in gebruikt sneller is.

foto/afbeeldingen: blafhert

28 gedachtes over “Mijn ervaring met AH Mobiel Internet

  1. Bij AH Mobiel kun je niet met je bankrekening opwaarderen als daar al een andere provider/prepaid telefoon op aangemeld is!
    Kies dus niet voor AH MOBIEL. Van dezelfde rekening kan ik wel HI, KPN en VODAFOON opwaarderen!
    Nu MOET ik naar de AH Winkel om een opwaardeerbonnetje te kopen. Hoe ouderwets willen we het hebben?
    Als je verder vraagt op de servicedesk, verbreken ze de verbinding!
    Wat een slecht service!
    Bah!

    • Beste Anoniem, zo te zien is er sprake van een misverstand.

      Zoals je in het artikel kunt lezen kan opwaarderen alleen via iDeal, creditcard en Maestro, dit doe je rechtstreeks via de website van AH Mobiel Internet.

      Opwaarderen werkt dus helemaal anders dan het opwaarderen van een prepaid telefoon. Er bestaan geen opwaardeerkaartjes voor die je in een winkel zou kunnen kopen. Ik weet niet bij welk bedrijf jij je rekeningnummer zou willen „aanmelden”, waarschijnlijk een bedrijf dat voor andere mensen prepaid telefoons kan opwaarderen, maar AH Mobiel Internet is geen prepaid telefoon dus dat kennen ze daar waarschijnlijk niet.

  2. Van het tarief van 5 cent per Megabyte kan je alleen profiteren bij dit verbruik:
    * eerste maand na opwaarderen: minimaal 400 MegaByte
    * volgende 8 maanden: gemiddeld minimaal 25 MegaByte per maand

  3. Ik heb een Simyo sim in de ah dongel gebruikt en tot mijn verbazing accepteerde de software op de dongel dat zonder probleem.

    Helaas is het me nog niet gelukt om deze stick aan de praat te krijgen onder Android, op het Archos G9 tablet (ook niet met AT^U2DIAG=0).

    -update-

    Op de Android mini-PC MK802 doet hij het wel.

  4. Intussen zijn er voor ah mobiel internet apps beschikbaar voor het controleren en opwaarderen van het beltegoed. Het tweede minpunt is dus komen te vervallen.

    Als je denkt dat een snelheid van 1Mbps ook genoeg is voor je tablet, dan zou je kunnen overstappen op ah „Slim Only”: met maandbundels is dat veel voordeliger dan ah mobiel internet. Je hebt eenmalig een gsm telefoon nodig om de sim te activeren.

  5. Kan iemand bevestigen dat AH Perpaid internet alleen maar IP adres uit de prive reeks uitgeeft. (10.x.x.x). Geen werkelijk publiek IP adres dus.

    • Ik heb ergens gelezen dat providers dit doen om hun klanten tegen ongewenst internetverkeer te beschermen: via het normale apn ben je niet bereikbaar vanaf internet. Wil je wel bereikbaar zijn, dan moet je een ander apn gebruiken. Maar bedenk wel: voor het binnenkomende dataverkeer, gevraagd of ongevraagd, moet je zelf betalen.

  6. Ik gebruik AH Internet op IPad 3. Het verbruik is telkens hoger dan bij de KPN verbruik app. Zeer vreemd. Test op de som IPad gereset verbruik 60,2 MB tevens op de KPN app. AH schrijft €5,83 af als ik uitreken kom ik op ruim €0,09 per MB terwijl ik altijd €20,- upgrade. Bij deze upgrade zou het €0,06 moeten zijn en dan ook nog bij 3,6 internet snelheid. Nee, teneerste wordt je met je Mb’s gepiepeld of anders met je afgemaakte prijs per MB en tentweede is de geboden snelheid voor die prijs achterhaald. Er zijn meerdere providers die voor zo’n prijs 14,4 bieden aan snelheid. AH let duidelijk niet meer op de kleintjes!

    • Hallo John, als je op 9 cent per MB komt, dan verbruik je waarschijnlijk minder MB’s dan je denkt. Je betaalt namelijk altijd 15 cent per MB uit het tegoed, want als je opwaardeert met 20 euro dan krijg je 50 euro aan tegoed bijgeschreven.

      Maar inderdaad is AH Mobiel Internet tegenwoordig veel te duur.

    • Sorry, maar mij is bekend uit ervaring dat als ik €20,- opwaardeer een bonus van €30,- er bij ontvang deze te gebruiken binnen 30 dagen. Bij de €20,- is het tarief €0,06. Die €30,- verbruik ik niet in 30 dagen dus die zijn gewoon weg. Blijft er evengoed de €20,- tegoed over te gebruiken in 9 maand tegen het tarief van €0,06. Dus als ik in dit tegoed 60,2 MB gebruik dan kom ik op €3,72 afschrijving en geen €5,83 zoals nu blijkt. Ik heb indertijd al een hele discussie gehad met klantenservice AH waarin de persoon zich na enkele mails zichzelf tegensprak en dus duidelijk daar later niet uitkomt en dan de klacht maar eenzijdig sluit.
      Of dit dan de oplossing is ? Maar ik hoop met bovengemelde uitleg iets duidelijkheid heb verschaft . Ik ben nooit buiten mijn tegoed gekomen dus die €0,15 gaan hierbij niet op. En mijn tegoed is €0,06 per MB en niet zoals er gemeld word €0,15. Dat is gebruik buiten het tegoed. Dus voormij blijft bestaan dat AH niet meer op de kleintjes let.

    • Dit is wat ze bedoelen: als je met 20 euro opwaardeert, dan is het tarief 6 cent per MB en betaal je voor in totaal 333,3 MB.

      Probleem is dat de tegoedadministratie niet rekent in MB’s, maar in tegoed-euro’s.

      Marketingmensen hebben bedacht dat je 20 tegoed-euro krijgt en 30 tegoed-euro als bonus. Je hebt betaald voor 333,3 MB, daarom zal dit totale tegoed dalen met (20+30) ÷ 333,3 = 0,15 tegoed-euro per MB.

      Het systeem is moeilijk uit te leggen, maar als je het narekent zal je zien dat het met de andere opwaardeerbedragen ook zo werkt.

      Mensen die het bonustegoed niet gebruiken krijgen dus maar 133,3 MB voor hun 20 euro en mensen die het bonustegoed wel gebruiken zijn waarschijnlijk goedkoper uit bij een andere aanbieder (zoals XS4ALL of *bliep).

    • Ik heb de laatste uitleg begrepen. Mijn dank hiervoor. Dan komt het erop neer dat de reclame en de uitleg op het net van AH Mobiel Internet misleidend is. Ik zal zo snel mogelijk afscheid nemen en een melding aan de stichting reclamecode commissie overwegen. Uiteindelijk is pagina van AH betreffend Mobiel Internet uiterst misleidend.
      Nogmaals mijn dank.

    • Wilma, als je Mobiel Internet gebruikt op een tablet met Android 4, dan kan je dit achteraf nog zien in Instellingen, op het tabje Datagebruik. Zo weet je waar de data voor gebruikt is. Als je klikt op een van de apps, dan zie je de verdeling tussen voorgrond- en achtergrondgebruik van die app.

    • Wat je verbruik betreft, Voor Apple is er een app van AH waar je tegoed zichtbaar is. Maar als er naar de bovenvermelde antwoorden van Blafhert aan mij wordt gekeken, daar is duidelijk uit op te maken dat AH een rekenvoorbeeld gebruikt wat op zijn minst misleidend mag worden genoemd. Op het eind is AH internet een dure investering, zeker op dit moment.
      Er zijn veel voordeligere leveranciers.
      Vermoedt ook dat het tegoed zo snel op is want de door AH opgevoerde kosten per Mb zijn in werkelijkheid meerdere malen hoger per Mb. AH let echt op de kleintjes maar dan wel voor zichzelf. Succes.

  7. AH Mobiel was zo slim om een SMS te sturen naar mijn iPad (!) om mij te melden dat ik mijn tegoed moest opwaarderen en dat anders mijn aansluiting zou worden opgeheven. Omdat mijn iPad geen SMS ontvangt heb ik dat bericht nooit ontvangen en kon ik dus ook geen actie ondernemen. En toen ik merkte dat er iets aan de hand was, nam AH mobiel geen enkele verantwoordelijkheid voor hun eigen stomme actie. Ze beweerden zelfs geen mailadres van mij te hebben hetgeen ik met bewijs heb kunnen weerleggen (stond vanaf begin geregistreerd). Meest waardeloze en arrogante service ever! Bij aanvang had ik al erg negatieve ervaringen met de klanten’service’ van AH mobiel… Nooit doen dus!

    • Beste S1m1 een advies, werp de AH Simkaart gewoon weg en neem gewoon een goede provider. Gewoon zo snel mogelijk afscheid nemen. AH is op mobiel internet gebied geen aanrader.

    • Beste John, ik zal je advies zeker opvolgen! Maar ik probeer AH mobiel verantwoordelijkheid te laten nemen voor hun eigen fouten. Als consument sta je erg zwak tegen deze arrogante reuzen, maar ik wil op zijn minst een poging doen ze te laten erkennen dat ze zelf fouten hebben gemaakt. Dara kunnen ze zelf en andere klanten van leren.

    • Beste S1m1, heeft geen zin om bovengemelde te doen. Ik heb enkele jaren geleden al dit geprobeerd. Heb maandenlang mailverkeer van AH op mijn PC waarin de medewerkster zich zelfs meerdere malen tegenspreekt. Maar de kosten wegen niet op tegen de baten. En zeker ook de ergenis. Wat ik al schreef gewoon weggooien en klaar.

    • Beste John, ik weet dat je helemaal gelijk hebt. Maar ik wil toch een poging doen…

    • Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je zo lang bij deze provider gebleven bent? Sinds AH Mobiel Internet op de markt is, zijn andere aanbieders heel veel goedkoper geworden, maar AH Mobiel Internet heeft volgens mij hun prijzen nog nooit verlaagd. Ze zijn nu ontzettend duur. Je zou dan een goede klantenservice kunnen verwachten, maar die hebben ze blijkbaar niet, dus kan je inderdaad het best doen dan wat John Kooger adviseerde: de sim weggooien.

    • In de praktijk gebruikte ik maar zelden mijn 3G-verbinding en meestal WiFi. Daarom had ik me er eigenlijk niet echt in verdiept. Maar nu ga ik op zoek naar een beter alternatief dan AH mobiel.

  8. Wil je goedkoop 3/4G, koop dan de
    A: Slim-only SIM bij AH, deze kost 5 euro; waardeer deze vervolgens op met
    B: 2 Gb internet “probeer”bundel, deze is 1-malig te gebruiken per SIM

    Je hebt dan voor 10 eu 2Gb voor 1 maand, is de beste prepaid deal die ik heb gezien

    De volgende maand gooi je de SIM weg, en begin je weer bij A 😉

  9. Volgens de specificaties is deze dongel voor 3G alleen geschikt voor 2100 MHz. Je profiteert dus niet van de toegenomen dekking doordat KPN en T-Mobile in 2015 zijn overgestapt van 3G 2100 op 3G 2100/900.

Vertel jouw mening

