Top 3: Griekse muziek

muziek cdHet gaat financieel nog steeds niet helemaal goed met Griekenland. Misschien kunnen we de Griekse kredietcrisis oplossen door het bekijken van Griekse muziekfilmpjes? Zo ja, zie hier mijn top 3 selectie.

Wie heb ik in de top 3 gezet? De Griekse keuze was groot: Trio Hellenique, Who Pays The Ferryman van Yannis Markopoulos, Vickey Leandros, Maria Callas, Nana Mouskouri of zelfs Udo Jürgens met Griechischer Wein zijn het niet geworden.

Wat vast staat is dat alle Griekse muziek die ik me herinner oud is (uit de jaren ’70). Meestal kies ik in de top 3 liedjes uit 3 verschillende decennia, maar vandaag lukte dat niet. Laat dat een hint zijn voor Griekse muzikanten.

Demis Roussos — My Friend The Wind  (1973)

Ik hoorde ooit eens dat Demis Roussos in Amsterdam woont.

Mia Martini — Agapimu (1974)

Dit lied kende ik oorspronkelijk alleen van Benny Neyman. Ontdek ik in 2011 dat al die hits van hem covers zijn geweest. Volgens mij heb ik deze originele versie wel eens op een vleugel horen spelen op het podium in het Vondelpark, in 2001 of 2002 of zo (zou ook 13 augustus 2004 geweest kunnen zijn).

Babe — Never Listen To A Bouzouki Player (1979)

Je hoeft niet eens goed op te letten, om de Eindhovense invloeden te horen in dit liedje. Deze video komt uit het tros programma „achteruitrijden”. Er zat vroeger zo’n lange tijd tussen de opname en uitzending van het programma (waarschijnlijk opname in de zomer, uitzending in de winter), dat het wel eens gebeurde dat de artiesten of liedjes die je in het programma zag al lang niet meer populair waren. Maar met Babe was dat geen probleem.

Vertel jouw mening

