Waar blijft mijn geld?

handel en industrieGrote bedrijven zijn vaak weer eigendom van een ander groot bedrijf. Verder maken ze veel gebruik van elkaars diensten. Het geld dat ik aan het ene bedrijf betaal, komt zo al vrij snel weer bij een ander bedrijf terecht.

Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Nederland kent tientallen „mobiele operators” en „adsl internetproviders”, maar uiteindelijk zijn er niet meer dan 3 bedrijven met een eigen mobiel netwerk en maar 2 bedrijven met een kopernetwerk;
  • Sommige winkels zijn eigendom van hetzelfde concern, bijvoorbeeld Media Markt en Saturn (het doel van twee namen is: de illusie wekken dat de consument kan kiezen);
  • Mensen die de reclame met „de mannen van de Gamma” haten, vinden exact dezelfde artikelen en aanbiedingen in een Karwei winkel (deze winkelketens zijn van dezelfde eigenaar);
  • Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ici paris xl zijn van dezelfde eigenaar;
  • Laatst zag ik bij Kassa op tv dat de benzine in tankwagens van verschillende grote bekende oliemerken in de provincie Noord-Holland gewoon allemaal uit dezelfde raffinaderij komt (in elk geval op de dag dat dit gefilmd werd);
  • Van het geld dat ik verdien betaal ik de helft aan inkomstenbelasting, maar als ik met de overgebleven rest van dat geld bijvoorbeeld de kapper betaal, dan betaalt de kapper van mijn geld wéér een keer de helft aan inkomstenbelasting.

Duobaan

Soms doen bedrijven veel moeite om te doen alsof het echt zelfstandige, concurrerende bedrijven zijn. En soms vallen ze daarbij een beetje door de mand.

Heleen Lamers en Marloes Velders-van ’t Kruijs zijn bijvoorbeeld collega’s van elkaar en ze werken samen tegelijk voor de internetproviders van KPN, XS4all en Telfort: omdat dit gewoon dezelfde bedrijven zijn.

(Bron: Intermediair 07 van 12 februari 2009)

Enzovoorts

History of videogame developmentstudios flowchart
Dus waar komt bijvoorbeeld het geld dat ik in de Albert Heijn neertel voor dat plastic tasje vol lekkernijen uiteindelijk terecht? Ik vraag me af of iemand over dit onderwerp al eens een mooie infographic gemaakt heeft.

Hier rechts zie je alvast een voorbeeld van een bedrijven-kerstboom in de gamesindustrie (klik voor groter).

Wie weet meer?

9 gedachtes over “Waar blijft mijn geld?

  1. Ergens op internet gevonden:

    intertoys = bart smit
    blokker = marskramer = xenos
    Vendex KBB/Maxeda = HEMA, V&D, Bijenkorf, Praxis, Formido, Brico, Claudia Sträter, Hunkemöller, M&S, La Place en Schaap & Citroen.

    Ik voel een nieuwe verzamelthread aankomen!

  2. Ik zou bijna nog drie voorbeelden vergeten waar ik al eens over geblogd heb:

    Finarea of Betamax zet meer dan 30 verschillende VoIP merken in de markt, die (bijna?) allemaal naar dezelfde SIP server toe wijzen.

    • Sommige bedrijven overspoelen de Gouden Gids met advertenties die afkomstig lijken van allerlei hardwerkende kleine middenstanders, maar als je ze bestelt komt er in werkelijkheid een beginner in het vak uit een grote centrale vestiging, die veel te duur is en slechte service levert.

    • Ziektekostenverzekeraars zijn de afgelopen jaren zo ver gefuseerd dat 95% van de verzekeringsmarkt in handen is van slechts 4 maatschappijen. Zie: Inflatie ziektekosten?

  3. „Sticker shock: Why are glasses so expensive?”
    Het grootste deel van de Amerikaanse (zonne-)brillenmarkt, van ontwerp tot en met retail, is in handen van het Italiaanse bedrijf Luxottica. Door hun merk „Ray Ban” een jaar niet te verkopen, konden ze de prijs 5 keer zo hoog maken. Blijkbaar is dat wat de consument wil.

    Zie ook: Waarom zonnebrillen zo duur zijn

Vertel jouw mening

