Ervaring met EPSON SX420W inkjet printer

Als klanten aan mij vroegen welk merk printer ze moesten kopen om foto’s te printen, dan adviseerde ik altijd: EPSON. En nu heb ik zelf een EPSON printer gekocht (uit de aanbieding).
Hieronder mijn ervaring met deze printer met:

  • Fotopapier;
  • WiFi installatie;
  • SD kaartlezer;
  • Draadloos scannen.

Papier en inkt

Normaal is het zo dat de voorraad inkt die bij een nieuwe printer zit al na een paar velletjes op is, maar dat blijkt bij deze printer gelukkig heel erg mee te vallen. Ik heb een stuk of 25 foto’s geprint en de meegeleverde inkt is nog steeds niet op. Elke kleur is apart te vervangen en in de software kan je een schatting zien van de hoeveelheid inkt die er nog voor elke kleur is.

fotopapier

Voor de printkwaliteit is niet alleen de inkt belangrijk, maar ook het papier. Dit is het 10 × 15 cm fotopapier waarmee ik geëxperimenteerd heb, van links naar rechts op de foto:

  • Bruna 260 grams hoogglanzend — 20 cent per velletje
    Dit geeft foto’s met de mooiste gloss en de mooiste kleuren, maar het papier is helaas net te dik voor deze printer; hij pakt het meestal niet goed op en soms voert hij het niet eens goed door;
  • Staples 240 grams glossy — 30 cent per velletje
    Geeft ook foto’s met erg mooie kleuren en een bijna even mooie gloss, is dunner dan het Bruna papier en gaat gewoon probleemloos door deze printer;
  • Aro 210 grams glossy — 5 cent per velletje
    Als foto’s op dit papier net uit de printer komen lijken ze niet zo mooi, maar geef ze even de tijd om op te drogen en dan valt het toch nog wel mee. Je blijft wel duidelijk verschil zien met duurder papier; de kleuren zijn minder helder en het papier is minder glossy.

Ik gebruik de meegeleverde tool om foto’s te printen via de PC, die foto’s automatisch schaalt naar het gekozen papierformaat of de gekozen albumpagina. Voor zover ik weet kan de printer niet randloos printen.

WiFi

Bij het koppelen van de printer aan mijn WiFi router was het even prutsen om het wachtwoord van het netwerk in te voeren met de knopjes op de printer, maar dat hoeft gelukkig maar 1 keer en verder ging alles probleemloos. Let wel:

  • Het is 11b/g WiFi dus voor hedendaagse begrippen is het aan de langzame kant en hij ziet geen 5GHz netwerken;
  • Het bleek noodzakelijk dat op mijn router ingesteld is dat wlan stations onderling mogen communiceren — vreemd, want mijn computer zit niet eens op dezelfde router;
  • Het is me niet gelukt om de printerdriver onder Windows Vista aan de gang te krijgen, onder Windows XP lukte het probleemloos (tip: neem geen Vista).

Kaartlezer

WiFi en SD lezer op EPSON printer
sd en WiFi actief

Een onverwacht extraatje was dat de printer een sd kaartlezer ingebouwd heeft. Deze is vanaf alle computers in je netwerk te benaderen als \\EPSON«mac»\Memorycard («mac» = laatste 6 karakters van het mac adres van jouw printer). Op de printer kan je instellen of de lezer read-only of read/write is.

Via het menu in de printer kan je rechtstreeks vanaf een sd kaartje foto’s printen. Klinkt spannend maar ik heb het nog niet gebruikt.

Scanner

Scannen is draadloos gewoon mogelijk (er zijn mensen die beweren dat zoiets niet kan, vandaar dat ik het even apart vermeld). Je kunt scannen met een meegeleverd programma, of met je favoriete tekenprogramma zoals Gimp.

Als je een tekst scant naar pdf doet de scanner automatisch ocr, wat fijne doorzoekbare bestanden oplevert. Als je op hoge resolutie scant kost het ocr’en wel behoorlijk wat processorcapaciteit (lees: het is gewoon heel erg langzaam op een Intel Atom systeem: een paar minuten per velletje).

Conclusie

Ik print weinig en daar kan hij ook goed tegen. Ik ben tevreden met deze printer/scanner.

2 gedachtes over “Ervaring met EPSON SX420W inkjet printer

  1. Ik gebruik zowel het scannen als het printen van deze printer onder Ubuntu Linux 14.04LTS 32-bit en 64-bit. De benodigde driver kan je als .deb bestand downloaden op de website van Epson.

  2. Raar maar waar: als je de sd-kaartlezer in de printer benadert vanuit het netwerk en je computer vraagt naar gebruikersnaam/wachtwoord, dan werkt gewoon het account op de lokale pc.

Vertel jouw mening

