Kunstproject: draadloze graffiti

WiFiAls je een draadloos netwerk opzet, moet je een „ssid” instellen, wat niets anders is dan een zelf gekozen naam voor je netwerk. Het programma InSSIDer stelde ik al eerder voor: dit programma maakt een overzicht van alle in jouw omgeving beschikbare WiFi netwerken en laat onder andere hun naam zien.

Wat is nou een leuke ssid?

ssid art

Wat doe je nou als je meerdere routers in huis hebt, maar juist precies die ene die je gebruikt doet het even niet? Dan haal je ze allemaal uit de kast en sluit je ze allemaal aan. Het heeft verder geen nut, maar het kán. Je kunt elke router een eigen ssid geven en daar iets grappigs mee doen.

Wie doet zoiets nou? Ik dus.

Met even knutselen is dit het resultaat:

Draadloze graffiti
Draadloze graffiti

Als je goed kijkt, herken je in dit InSSIDer overzicht de volgende bekende graffititekst (voor een foto en meer informatie zie de links):

....:....1....:....2....:....3..X
go to work, send your kids to school
follow fashion, act normal
walk on the pavements, watch T.V.
save for your old age, obey the law
Repeat after me: I am free

Wat ging er goed, wat ging er fout

  • ssid’s mogen maximaal 32 karakters lang zijn, maar in de gekozen tekst zijn sommige zinnen langer;
  • De cijfers die je in de namen ziet waren bedoeld om de regels te kunnen sorteren, maar achteraf gezien had ik, als ik toch andere netwerken in InSSIDer uitvink, ook kunnen sorteren op het mac adres van de router (niet zichtbaar in bovenstaande afbeelding);
  • Zinnen nummer 2 en 3 waren onbeveiligd direct nadat ik ze aangemaakt had, want dat bleek de default van de betreffende router te zijn;
  • En in tegenstelling tot normale graffitispuiters heb ik achteraf zelf alles weer netjes opgeruimd.
2 gedachtes over “Kunstproject: draadloze graffiti

Vertel jouw mening

