Klop klop, wij zijn van de BSA

Windows 95 disketteWaarom zou iemand die zelf in de it werkt illegale software willen gebruiken; zelf wil je toch ook gewoon betaald worden voor het werk dat je doet? Ondanks dat zijn er veel mensen die software gebruiken zonder te betalen en de b.s.a. spoort deze mensen op.

Mensen vragen zich wel eens af: hoe doet de b.s.a. dat?

Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop de b.s.a. controleert op illegaal gebruik van software, ik ken er een paar omdat ik die toevallig zelf meegemaakt heb.

De Bestelling

De trouwe lezer van mijn blog weet dat ik een computerwinkel gehad heb. Een van de methoden die de b.s.a. gebruikt heeft is: telefonisch illegale software bestellen bij een computerwinkel. Dit doen ze natuurlijk niet onder de eigen naam, dan zou iedereen meteen onraad ruiken. In plaats daarvan word je gebeld door een dekmantelbedrijf. Ik weet niet of dit bedrijf speciaal voor deze controles opgezet is, of dat het een bestaand bedrijf is dat gewoon ingehuurd werd voor de controleklus, maar in elk geval is er een bedrijf dat controles uitvoert voor b.s.a.

Een paar weken nadat ik gebeld was, ontving ik deze brief:

Business Software Alliance (BSA) brief
Disclaimer:
de auteur van dit artikel is rechthebbende in de zin van de Auteurswet 1912.

Vertel jouw mening

