Gemeenteberichten: people don’t care

overheid.nlLaatst kreeg ik bezoek van een buurvrouw, omdat andere buren een boom wilden kappen. Of ik daar ook tegen was. Om voortaan eerder op de hoogte te zijn heb ik me toen op de site overheid.nl aangemeld voor gemeenteberichten van de gemeente Amsterdam.

Zo blijf ik precies op de hoogte van wat er binnen 250 meter rond mijn huis gebeurt, want dat is het door mij gekozen bereik.

Maar werkt dat ook echt?

TED talk

Een half jaar geleden zag ik de onderstaande TED video (Creative Commons) van Canadees Dave Meslin. Misschien heb je hem toen ook gezien, omdat hij in de rubriek „filmpjes” stond in de menubalk rechts. In deze video maakt de spreker de grap dat sportschoenenfabrikant Nike nooit een advertentie zou plaatsen die er zo uitziet:

thumbnail YouTube video 5Knz100ldLM
Wat als… Nike zo zou adverteren? (klik voor de video)

Iedereen moest lachen, omdat gemeentes hun informatie wél op deze belachelijke manier adverteren. Volgens de spreker is het niet dat de bevolking volkomen ongeïnteresseerd in wat er om ze heen gebeurt; ze zijn alleen slachtoffer van het strenge ontmoedigingsbeleid dat de overheid voert onder andere door op deze manier te publiceren.

Overheid.nl

Ook in Nederland hebben we gemeentes die gemeenteberichten publiceren. De site overheid.nl verstuurt op onregelmatige basis gemeenteberichten van Amsterdam als e-mail. Ik heb me aangemeld voor het gebied 250 meter rond mijn huis, want ik wil niet te veel lezen en daarom leek 250 meter me een mooi begin.

Deze week kwam er ineens elke dag een berichtje, wat mij mooi de gelegenheid geeft om de rest van de wereld eens in een paar voorbeelden te laten zien hoe wij dat doen, hoe prachtig gepersonaliseerd de informatie is die de (ongetwijfeld vele miljoenen kostende) website verstuurt. Alleen werkt nog niet alles helemaal zoals je dat zou mogen verwachten van openbare informatie en dat is al langere tijd zo.

Voorbeeld van 18 november 2011

Deze dag was er maar 1 nieuwe bericht op mij van toepassing. Als je begint te lezen lijkt het zomaar een saai stuk tekst van de gemeente, gewoonlijk vol ambtelijke clichés en voor burgers onbegrijpelijk jargon. Maar kijk nou toch eens wat er in het door mij omlijnde gedeelte verstopt zat:

overheid.nl mail 2011-11-18
Tekst verstopt tussen tekst (klik voor groter)
Voorbeeld van 1 december 2011

Het bericht van 1 december jongstleden had me wat meer te melden; een opsomming van een groot aantal beschikkingen en besluiten. Het mailtje is 298KB groot (geprint: 27 pagina’s A4) en dit is een klein stukje daaruit:

overheid.nl mail 2011-12-01
Een stukje van de 27 geprinte A4’tjes (klik voor groter)

Er staan dus maar liefst 188 meldingen in het mailtje, van allerlei stadsdelen (dus zeker meer dan 250 meter van mijn huis), sommige van de meldingen zijn al maanden oud. Elke melding staat er drie keer in: een keer als tekst, een keer als URL en een keer die twee gecombineerd als link. Veel items bevatten zo weinig informatie, dat je moet doorklikken om te zien om welk adres het gaat.

Voorbeeld van 3 december 2011

Dan het bericht van 3 december jongstleden. Er was waarschijnlijk zoveel te vertellen, dat de computer alles achter elkaar moest doortypen om het allemaal in het mailtje te krijgen. Daardoor niet meer dan 3 velletjes A4 als je het print, maar de leesbaarheid moest wel sneuvelen:

overheid.nl mail 2011-12-03
3 velletjes A4 achter elkaar door
(klik voor groter)

Gelukkig zijn dit niet allemaal bomen in mijn achtertuin die gekapt gaan worden: de meldingen komen wel uit mijn eigen deelgemeente, maar de meeste meldingen gaan over straten met een andere postcode. Meestal zijn de cijfers van de postcode niet eens hetzelfde.

Vraag aan de lezers

Hoe lees jij de berichten van jouw gemeente?

Vertel jouw mening

