Onderwijs: extra geld kan ook te veel zijn

In een rapport trok het Sociaal en Cultureel Planbureau (scp) een paar weken geleden enkele gewaagde conclusies, onder andere durven ze te betwijfelen of extra geld van de politiek voor het basisonderwijs wel geholpen heeft om kinderen intelligenter te maken.

In het basisonderwijs kwamen bijvoorbeeld meer mensen te werken. Klassen werden enigszins verkleind, maar of dat veel heeft opgeleverd valt volgens het SCP te betwijfelen. Leerlingen gingen in ieder geval niet aantoonbaar beter presteren.
Burgers en mensen die in de onderzochte sectoren werken, zagen weinig tot geen kwaliteitsverbeteringen.

Bron: Kosten overheid stijgen sneller dan baten

Voor politici zit de wereld simpel in elkaar: als er een probleem is dat jouw kiezers kunnen zien, dan gooi je er wat geld tegenaan en bij toverslag komt dat geld precies op de goede plek terecht.

Schoolhoofden werden manager van een diplomafabriek en moesten trucjes gaan verzinnen om zoveel mogelijk nieuwe klanten leerlingen te kunnen inschrijven en toch vooral maar genoeg diploma’s weg te kunnen geven om de kpi’s „goed” te krijgen. We hebben vorig jaar bijvoorbeeld gezien dat bij hbo-diplomafabrieken leerlingen die al jaren niet meer op school kwamen werden nagebeld met het aanbod toch nog even gemakkelijk en snel een diploma te komen ophalen.

Waar al het geld blijft dat bedoeld was voor goed onderwijs dan wél aan besteed wordt, was gissen voor mij, totdat ik dit op tv zag:

Het Arcus College in Heerlen wist in de afgelopen jaren 60 miljoen euro te sparen en werd zo het rijkste roc van Nederland. Het geld werd koste wat het kost opzij gezet voor de bouw van een futuristische scholencomplex. Het onderwijs werd er niet beter op: leraren werd opgedragen de examens niet te moeilijk te maken, onbevoegde docenten met tijdelijke contracten moesten de gaten in het lesrooster opvangen en een hele klas ging onterecht over.

Bron: De Slag om Nederland

Stupid in America

Niet alleen in Nederland gaat er wel eens wat mis. De volgende schokkende reportage van abc news gaat over openbare scholen in Amerika en wat daar mis mee is:

De Amerikanen vragen zich af: hoe meer geld voor openbare scholen, hoe beter? Ze probeerden het met een paar miljard dollar extra. Het geld werd zelfs geïnvesteerd in zwembaden en taxiritjes om (slimmere?) kinderen van verder weg naar de school te kunnen importeren.

Maar het leverde allemaal niets op: kinderen weten juist steeds minder.

Als hun ouders meer geld hebben, helpt dat de kinderen wel: dan kan je kinderen naar een duurdere school sturen of je kunt een huis kopen in een betere wijk. Want de wijk waar het kind woont bepaalt de kwaliteit van de school waar je heen moet gaan.

Heb je d’r last van?

Is het eigenlijk wel zo érg, dat kinderen niets leren op school? Ik vraag me wel eens af hoeveel van alles wat je vroeger op school geleerd hebt je nou werkelijk nodig hebt in het dagelijkse leven en voor je werk. Of andersom: van alles wat je moet weten voor je werk, welk deel heb je op school geleerd en welk deel heb je later in de praktijk geleerd?

In de tijd dat mijn opa’s en oma’s jong waren, ging je maar een paar jaar naar school, want tegen de tijd dat je 14 was moest je gaan werken. En hebben die mensen dan niet zelfstandig in leven kunnen blijven? Is zeilmeisje Laura nou werkelijk kansloos op de arbeidsmarkt, omdat ze een jaar school gemist heeft?

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s