Blafhert on the Manager’s Schedule

management artikelEen tijd geleden schreef ik over het belangrijke verschil tussen hoe managers en bouwers hun werkdag verdelen. Ik schreef ook dat ik een aantal weken toch volgens het „Manager’s Schedule” zou gaan werken, ook al ben ik iemand die dingen maakt. Hier mijn ervaring.

Klokslag uur:00

  • Wat me als eerste 100% meeviel is dat iedereen er het volste begrip voor heeft niet meteen geholpen te kunnen worden;
  • Door de overzichtelijkere planning kon ik direct een tijdstip noemen waarop we wél zeker een uur bij elkaar zouden kunnen gaan zitten;
  • De kans is juist groot dan mensen vanzelf al juist aan het begin van het uur langskomen, omdat ze dan een vrij uurtje in hun eigen agenda hebben;
  • Ook managers wegsturen aan het eind van de uren was geen problemen: iedereen blijkt dat al gewend te zijn en dan is er ook nog de kans dat diegene dan toch al naar een andere bijeenkomst moet.

Conclusie

Het „Manager’s Schedule” is timeboxen in de praktijk. Als je maak-klus een keer minder tijd kost dan het geplande uur, dan heb je eindelijk eens tijd voor iets onverwachts, zoals: iets extra goed doen, netwerken met collega’s, dat vervelende klusje eindelijk afronden. Met andere woorden: mensen met alle soorten karakters hebben er wat aan.

Mijn conclusie is dat het „uren”-schema voor makers perfect aansluit bij managers. Wel is het moeilijk om gedisciplineerd te stoppen met werken aan het eind van het uur, vooral in het begin natuurlijk, maar ook later nog als het heel druk is.

Vertel jouw mening

