Voetje tussen de deur

huis en tuinSoms vraag ik me af of dat eigenlijk wel zomaar mág: wildvreemde mensen op straat aanspreken of bij wildvreemde mensen aanbellen, met de bedoeling om ze iets te verkopen dat ze helemaal niet willen hebben.

Niet iedereen is er van gediend dat er zomaar bij ze aangebeld wordt. In het filmpje hieronder zie je een voorbeeld: een journalist die aanbelt bij een professor.
Je zou maar zo’n griezel aan de deur treffen:

(Waarschuwing: deze beelden zijn schokkend voor jonge kinderen)

Door het gedrag van de professor in het filmpje moest ik onwillekeurig terugdenken aan mijn jeugd in Eindhoven en dat klopt ook, want: deze professor is daar geboren.

Ding dong

Ik heb ook regelmatig last van mensen die op ongelegen momenten bij mij thuis aanbellen zonder dat ik daar om gevraagd heb:

  • om te vertellen over hun geloof;
  • om een abonnement te verkopen op het goede doel;
  • om me groene stroom, alternatieve telefoon of een krant aan te smeren;
  • of die koekjes willen verkopen omdat ze van de bakkersschool zijn.

Bij die laatste bende bleek het om oplichters te gaan en die zijn intussen opgepakt door de politie. Maar ik vrees dat de andere verkopers, vanwege het geld dat ze met hun „werk” verdienen, nog heel lang zullen doorgaan.

De politie adviseert:

Veel babbeltrucs zijn er op gericht u uit uw mentale evenwicht te brengen en de daders zullen u vanalles op de mouw proberen te spelden. U voelt dat er iets niet in de haak is, maar vindt het onbeleefd om de vreemdeling voor uw deur te wantrouwen. Toch is het beter dit wel te doen, hoe onaardig dit misschien ook is. (Bron)

Wat je in elk geval wilt is de mensen die jou lastigvallen omdat ze daar geld voor krijgen duidelijk maken dat ze dat nooit meer moeten doen, maar hoe? Verkopers vragen naar het salaris van hun directeur? Informeren naar kledingmaten? Foto’s van ze maken, om inbrekers die op verkenning zijn te registreren? Moet je ze vertellen dat ze een keer naar „youthful idiots” moeten zoeken op internet?

Op welke manier mag je reageren?

Vertel jouw mening

