Samsung Galaxy Gio S5660

Smartphone met AndroidLang geleden konden fabrikanten van mobiele telefoons zich onderscheiden met de gebruikersinterface van het toestel. Maar intussen werken smartphones van allerlei verschillende merken met dezelfde software: Android. Is er dan toch nog verschil?

Ik vond smartphones altijd veel te duur, maar de Samsung Gio had een redelijke prijs en daarom heb ik deze een tijd geleden gekocht. In dit artikel beschrijf ik wat mij opgevallen is.

Batterij

Een gsm telefoon kon ik altijd 1 tot 2 weken gebruiken na het opladen. Een probleem bij smartphones in het algemeen is dat de accu veel korter meegaat dan dat.

Android 23u 55m 46s op batterij
Batterij bij normaal gebruik leeg na 1 á 2 dagen

Helaas geldt dat ook voor de Samsung Gio: volgens de specificaties zou de Gio een dag of 10 stand-by moeten kunnen staan, maar in de praktijk moet ik hem bijna elke dag opladen. Tegenwoordig moet je dat normaal vinden.

Omdat een extra batterij kopen geen optie was, heb ik 3 extra opladers gekocht om dit op te lossen: eentje voor op het werk, eentje voor in de auto en een mobiele oplader. Je kunt de Samsung Gio opladen via een standaard micro-usb aansluiting, opladen kan dus ook nog via een computer of laptop.

Android 2

Deze telefoon was mijn eerste kennismaking met Android. Android is standaard, maar niet altijd precies hetzelfde: elke fabrikant heeft zijn eigen aanpassingen.

Bij Samsung heb je bijvoorbeeld een blauw knopje rechtsonder om te wisselen tussen de standaard schermen met alle apps, of schermen die je zelf samengesteld hebt. Op je eigen schermen kan je extra knoppen toevoegen, bijvoorbeeld om een bepaald telefoonnummer te bellen en om een routebeschrijving naar een vaste bestemming te berekenen.

Met deze telefoon heb je toegang tot Android Market en apps installeren of updaten gaat daarmee gemakkelijk en snel. Sommige functies waarvoor ik als eerste apps wilde installeren, waren door Samsung al op de telefoon gezet. Zo heb je bijvoorbeeld standaard al:

  • Tetheren, oftewel je mobiele telefoon abonnement delen met een apparaat dat alleen WiFi spreekt;
  • Er zit een goede pdf viewer op de telefoon, bruikbaar als e-book lezer;
  • De standaard imap (mail) client is geschikt voor xs4all;
  • YouTube met full-screen video (flash installeerde ik zelfs pas dagen later);
  • Google maps met navigatie en verkeersinformatie;
  • Een handige notitie app.
Android in de file op de A2
Android in de file op de A2

Natuurlijk is 99,9% van alle apps in de Market de tijd die het downloaden je kost niet eens waard, welke apps ik geïnstalleerd en gehouden heb ga ik daarom de komende tijd nog uitgebreid vertellen op mijn blog.

Technisch gaat het updaten van een app altijd goed, maar helaas merk ik regelmatig dat na een update oude bugs terugkomen, dat een app ineens veel stroom gaat gebruiken of zelfs helemaal niets meer doet. Je moet dan wachten op de volgende update…

Telefoonfunctie

Qua gebruikersvriendelijkheid moeten fabrikanten van tegenwoordig nog heel veel leren van de baksteen-vormige Nokia gsm telefoons van vroeger: daar kon je verder niets mee, alleen bellen, maar dat ging dan wel heel erg gemakkelijk.

Bij Samsung is de telefoonfunctie duidelijk een ondergeschoven kindje. Als je het telefoonnummer van een beller wilt opslaan in het telefoonboek, dan lukt dat niet, of je moet maar net op het idee komen om ook nog een keer op het „plusje” bovenaan het telefoonboek te drukken. Als je een gesprek wilt beëindigen dan moet je weten dat je eerst rustig moet wachten tot het display aangaat en dat je ergens in het pull-down menu een knopje kunt vinden waar je de verbinding mee kunt verbreken.

Uiteindelijk lukt het allemaal wel, maar je moet geen haast hebben.

Toetsenbord

Als je letters moet ingeven op een smartphone, dan verschijnt daarvoor een toetsenbordje in beeld. De Samsung Gio heeft „Swype”, wat betekent dat je niet letter voor letter hoeft aan te raken, maar dat je een soepele slinger over het toetsenbord kunt tekenen en Swype in het woordenboek opzoekt wat je bedoelt. Als je je best doet, dan kan je zelfs een zinnetje invoeren met dezelfde hand als waarmee je de telefoon telefoon vasthoudt. Swype werkt verbazingwekkend snel en goed, alleen moet ik hem nog een keer zien te leren dat ik wel regelmatig het woord „voor” gebruik, maar nooit het woord „voute”.

Jammer voor mij ondersteunt het Swype toetsenbord geen Russisch (je kunt het wel kiezen als taal voor het toestel, maar Russische toetsenborden zijn niet standaard geladen). Behalve typen kan je nog voiceherkenning gebruiken, wat ook best goed werkt en handig is voor bijvoorbeeld het instellen van de navigatie.

Tot slot

Nog een paar opmerkingen tot slot:

  • Handig dat je de klok van het toestel niet hoeft in te stellen, ook de overstap op zomertijd gebeurde automatisch;
  • De ingebouwde camera heeft geen flitser en is net iets minder goed dan die van de Nokia 6303;
  • Het scherm geef binnen een mooi beeld, maar zoals bij alle telefoons met een kleurenscherm zie je er niets op buiten in de zon;
  • De aansluitingen van de telefoon zijn allemaal volgens industriestandaarden. Er gaat een normale sim kaart in en een normale micro-sd kaart;
  • Toch werkt niet alles zoals je zou verwachten. De luidsprekeraansluiting is een standaard 3½ mm plug, maar alleen bedoeld voor luidsprekertjes; een (Nokia) headset met draad werkt helaas niet op deze aansluiting;
  • Het oude mrHandsfree BlueTooth oortje dat ik met de Nokia 6303 altijd prima kon gebruiken, doet het op de Samsung maar gebrekkig: koppelen gaat elke keer lastig en voice dialing werkt helemaal niet meer.

Conclusie

Al met al ben ik best tevreden over deze telefoon.

(de screenshots hierboven kan je vergroten door er op te klikken)

2 gedachtes over “Samsung Galaxy Gio S5660

  1. Sinds ongeveer 2 weken heb ik last van een extreem snel leeglopende accu. Normaal gaat de accu 1 tot 2 dagen mee, maar de afgelopen week moest ik hem om de 4 uur opladen (zonder te bellen) en dan duurde het opladen ook nog veel langer dan normaal.

    Alle apps goed nagekeken, maar er was er geen die stiekem bleef draaien. Wat wel opviel was dat de „mobiele radio” veel meer stroom gebruikte dan normaal.

    Ik was van plan om een nieuwe accu te kopen, maar heb voor de zekerheid toch nog even op het internet gezocht, of er meer mensen zijn met dit probleem.

    Het blijkt dat heel veel mensen al meer dan een maand last hebben van dit probleem. Bij sommige bedrijven zijn er ineens rond de 100 toestellen tegelijk die na een paar uur al leeg zijn, dus dat kan geen toeval meer zijn. De overeenkomst is dat alle gebruikers met problemen een Samsung toestel hebben en het T-mobile netwerk gebruiken.

    T-mobile ontkent de problemen en zegt dat de klanten gek zijn.

    Gelukkig zijn er een paar hobbyisten die wel de moeite genomen hebben om het uit te zoeken. Zij hebben ontdekt dat T-Mobile de afgelopen tijd updates op hun 3G netwerk gedaan heeft, die bedoeld zijn om NL-Alert werkend te krijgen

    Het accu-probleem blijkt op te lossen te zijn door NL-Alert uit te zetten op je toestel.

    Meer gebruikersklachten lees je op:
    tweakers
    tros radar
    T-mobile forum

  2. Sinds ik NL-Alert uitgeschakeld heb, gaat de accu in mijn Samsung Gio met gemak 2 tot 4 dagen mee, soms zelfs bijna een hele week.
    Ik kan dus iedereen aanraden om hetzelfde te doen.

Vertel jouw mening

