Stad en auto (over verkeershufters)

verkeerIs er verschil in het verkeer, tussen de steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht? Ik vind van wel. Het heeft te maken met: de Cultuur.

Autostad

De manier waarop een stad met auto’s omgaat is nogal belangrijk. Om één voorbeeld te noemen: dankzij hun auto kunnen mensen snel de stad uit, om inkopen gaan doen bij mega-grote winkels op een afgelegen industrieterrein. Omdat je geld maar 1 keer kunt uitgeven moeten veel kleine ondernemers in het centrum vervroegd met pensioen — zonder geld, want hun winkel is onverkoopbaar. In plaats daarvan komt er werkgelegenheid voor vakkenvullers en kassameisjes: kennis wordt wegwerp.

Rotterdam

In Rotterdam zie je de gebouwen in het centrum zelfs smerig worden door de roetwolken van auto’s die de stad ontvluchten. Ik noem Rotterdam daarom ook wel eens een „autostad”. Een stad wordt veel prettiger als er minder auto’s zijn, wat je goed merkt in een auto-wegpest-stad zoals Amsterdam.

Amsterdam

Zelfs binnen Amsterdam zie je al verschil tussen bijvoorbeeld het centrum en de Bijlmer. In het centrum weinig parkeerruimte en dan ook nog eens heel duur. In de Bijlmer zijn meestal gratis parkeergarages in overvloed, zoveel zelfs dat ze parkeer­garages die niet vol genoeg staan moeten afsluiten met hekken. Dat is nodig, omdat leegstaande parkeergarages anders te veel narigheid aantrekken. Maar dan nog zie je in de Bijlmer vaak mensen aan auto’s sleutelen, oude accu’s en ander afval wordt er gewoon achtergelaten in de parkeergarage en soms gebruiken ze zelfs auto’s van anderen als bron van reserveonderdelen.

Terzijde: het zou eerlijker zijn als de hoogte van een verkeersboete afhankelijk was van de catalogusprijs van de auto en Wet Mulder overtredingen niet meer onbeperkt gestapeld zouden kunnen worden.

Wat me opvalt, ergens is het misschien zelfs wel grappig: zodra iemand voor criminaliteit een auto gebruikt, wordt het meteen een heel ander soort criminaliteit.

Utrecht

Ik heb hierboven al Amsterdam en Rotterdam met elkaar vergeleken, nu is het de beurt aan Utrecht en omgeving.

Regelmatig verbaas ik me erover dat ik zoveel verschil merk in rijstijl op de snelweg A2: er ligt een soort grens bij de stad Utrecht. Boven Utrecht rijden mensen wel eens wat te hard, maar het doel is duidelijk om sneller op de plaats van bestemming te zijn. Vaak zijn dat mensen met een Belgisch of Luxemburgs nummerbord.

Ten zuiden van Utrecht rijden mensen ook wel eens te hard, maar daar is dat vaak op zo’n manier dat het erg hinderlijk is voor de andere verkeersdeelnemers en (vanwege de drukte) heeft het vaak nauwelijks voordeel voor de lomperik zelf. Voorbeeld: inhalen terwijl iedereen in de file staat.

Wat me in de stad Utrecht zelf veel vaker opvalt dan in andere steden, is de manier waarop Utrechtenaren fietsen en autorijden. Ze doen moeilijk bij voorrang verlenen, zoals bij wegen van rechts en bij invoegen: mensen die een voorrangsweg naderen remmen pas op het laatste moment. Zo is hun cultuur.

Maar natuurlijk zijn er nog veel andere vormen van hufterigheid, die je door het hele land tegenkomt:

Je merkt de hufterigheid op de A2 vooral op het stuk tussen ’s Hertogenbosch en Utrecht. Laatst was ik op de A27 van Utrecht naar Breda en ook daar was het heel erg. En ook op het stuk A27 van Hilversum tot aan Utrecht is het altijd veel erger dan normaal. En op de A50 ten noorden van de aansluiting met de A15.

Wat is nou het bijzondere aan deze snelwegen? Het ligt niet voor de hand, maar het is: dat het slechte deel in de Bible Belt ligt! Naar de oorzaak van de hufterigheid kan ik alleen raden. Rijden deze mensen slechter omdat ze rijker zijn? Te weinig politie te zien waar ze wonen? Komt het door een verschil in zwaartekracht (want dat is er)? Reageren deze mensen zich af op gelovigen? Zijn het de gelovigen zelf?

2 gedachtes over “Stad en auto (over verkeershufters)

  1. Vaak wordt gezegd dat het leaserijders zijn die zich hufterig gedragen in het verkeer.

    We leven in een bijzondere tijd. Het was namelijk nog nooit zo gemakkelijk als nu, om te kunnen zien of een auto een lease-auto is, dat zie je namelijk aan het nummerbord. Een leaseauto is hooguit 5 jaar oud en zo’n 5 jaar geleden zijn we in Nederland overgestapt op een nieuw systeem van nummerborden: tot die tijd hadden nummerborden de stijl XX-XX-XX, tegenwoordig is het X-XXX-XX of XX-XXX-X.

    Als het nummerbord in het midden 2 cijfers of letters heeft, dan kan het geen leaseauto (meer) zijn, ook al is het nog zo’n dure auto.

    Het valt me op dat mensen die mij op de snelweg afsnijden, die veel te hard rijden, of die op een andere manier asociaal rijden, in de meerderheid van de gevallen een ouderwets nummerbord hebben! Dat het altijd leaserijders zouden zijn die zich asociaal gedragen in het verkere, blijkt dus niet waar te zijn.

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s