En hoe vindt u dit dan? (over: marktonderzoek)

shoppingWaar hebben de mensen echt behoefte aan?
Bedrijven hebben dure marktonderzoekers, useability designers, marketingmensen enzovoorts in dienst om dat te achterhalen.

Maar ja: die mensen weten vaak ook gewoon niet waarom of hoe en wat. Als het gaat om alfa-onderwerpen, dan kan je nog gewoon doen alsof je het weet — en meestal komen ze daar wel mee weg. Maar bij technische onderwerpen is dat een heel andere zaak (voordat je het weet gaat er zo’n „blogger” op internet precies stap voor stap uitleggen waarom het zo stom is wat je gezegd hebt), dus wat moet je dan doen?

Ze gebruiken een standaard oplossing: ga voor de afgeleide!

Je kunt bijvoorbeeld kijken naar welke producten de consument wel en niet koopt bij de concurrent: je kopieert dan gewoon een succesvol ontwerp van een ander in z’n geheel. Wat ook kan is om je ideeën gewoon stomweg aan ánderen te vragen (dat noemen ze dan: „onderzoeken”), bijvoorbeeld met een enquête, of door gebruik te maken van klankbordgroepleden of professionele proefkonijnen . Of je gaat blogs van nerds lezen en je doet je best om het te snappen wat er geschreven wordt — nee dat kan niet want dat kost moeite en is ingewikkeld.

Selectie aan de poort

Ik vroeg me altijd af wie er toch zo gek is om steeds maar weer tijd te besteden aan het beantwoorden van enquêtes. Maar toen kreeg ik een tip: mensen die vragen, krijgen vaak gratis producten! Dus als jij 10 minuten besteedt aan het beantwoorden van vragen over Mars, dan krijg je een Mars. Alleen even vragen.

Leuk en aardig, maar bij het lezen van het resultaat van een enquête moet je dus wel rekening houden met de selectie die aan de poort gemaakt is: een steekproef kan nooit echt willekeurig zijn, want alleen mensen die 10 minuten willen werken voor 50 cent doen mee. De branche klaagt over het afnemen van het aantal vaste telefoonlijnen, want ook dat zorgt steeds meer voor een gekleurde selectie aan de poort voor deelnemers aan hun enquêtes.

Professionele proefkonijnen

Ooit werkte ik op een afdeling die gebruikersvriendelijkheid heel serieus nam en voor het laboratorium huurden zij mensen in om hun mening te geven.

Mijn collega’s ontdekten echt verbluffende dingen, bijvoorbeeld dat mensen op een webpagina altijd het eerst kijken naar plaatjes met een gezicht. En ze kijken ook even in de richting waarheen dat gezicht kijkt. En dat als er op een site alleen een grote knop „bestellen” staat, dat mensen dan veel eerder op die knop klikken dan wanneer een bestelknop heel moeilijk te vinden is op de site. It’s amazing!

Er was ook iets anders dat opviel: wat je zag was dat er een soort pool van beroeps-proefpersonen bestaat. Allemaal mensen die dit werk goed met hun normale baan, school of uitkering kunnen combineren. Je merkte dat deze proefpersonen uit ervaring wisten welke antwoorden van ze verwacht werden: mensen hebben nou eenmaal de neiging om aardig gevonden te willen worden en ze willen nog eens teruggevraagd worden voor nieuwe onderzoeken.

Narcissus was verliefd op zijn „eigen spiegelbeeld” — het beeld zoals dat door andere mensen naar hem gereflecteerd wordt. Net zo kijken designers van websites naar de reflectie van hun site in de bezoekers. Het resultaat: voorspelbaar.

Conclusie

Ik ben overtuigd dat marktonderzoek altijd een vertekend beeld geeft. Ook Steve Jobs had dit door, hij zei bijvoorbeeld dat je je producten beter aan kinderen kunt geven; dan krijg je een eerlijkere mening.

Simplicity sells:

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s