Werken in een media project — toepasbaar in de IT

apenpak pakwerkerIn het artikel it projecten: waarom mislukken ze altijd? vroeg ik me af waarom technische projecten altijd zo stroef verlopen, terwijl mediaprojecten bewijzen dat het ook anders kan. Want hoe vaak begint er een tv-programma te laat omdat de maker onverwacht een probleem had met het „scripten” van de code, met de verkeerde „interface” of met „Java beans”?

Beauty is only skin deep

Volgens mij is een van de redenen voor succes van de media het adagio „beauty is only skin deep”: want uiteindelijk is het maken van iets dat mooi lijkt de opdracht van de media en het uiterlijk is een voor iedereen te begrijpen abstractieniveau.

In mediawerk is er een groot verschil in creativiteit van strategisch naar tactisch naar uitvoerend niveau, zodat je het werk van uitvoerders in geval van nood kunt baseren op „niet nadenken maar opdracht uitvoeren”. De taken zijn:

  • gemakkelijk te plannen in de tijd;
  • gemakkelijk te verdelen over meerdere mensen;
  • gemakkelijk over te dragen aan andere medewerkers.

Dit betekent een flexibiliteit die voor werk in de it software ongekend is. Resultaat: een wereld voor part-timers, zzp’ers en andere gemakkelijk uitwisselbare mensen, zoals jonge mensen (die nog geloven in de belofte van een gouden toekomst).

Als je een it-product maakt, krijg je vaak pas iets „werkends” te zien na een lange reeks van stappen die vaak zelfs nog in een bepaalde volgorde uitgevoerd moeten worden. Al die tijd is het werk vrij theoretisch en is creativiteit is noodzakelijk: je hebt niet alleen een opleiding nodig, maar ook veel ervaring (10.000 uur). Verder moet je details kennen van andere onderdelen (waar je helemaal niet aan werkt) en kost het nogal wat extra werk als je werk over meerdere mensen zou willen kunnen verdelen. Als iemand ergens in een eerdere stap van het bouwproces een fout maakt, moet heel veel werk opnieuw — zelfs het vinden van zo’n fout kost al veel werk.

In de media heb je tussendoor regelmatig tastbare „tussenproducten” (en die hebben nut, want de opdrachtgever snapt het abstractieniveau) zodat fouten op tijd gevonden worden. Er meer flexibiliteit in tijd, tijd die „over” is kan je nuttig besteden aan het mooimaken.

Makro folder, nog niet af
Werk!! in uitvoering!!!11!

Toepasbaarheid in de it: Scrum

Er is een methode die het opsplitsen van een project in kleine delen formaliseert, genaamd: „Scrum”. Het abstractieniveau tussen opdrachtgever en bouwers wordt beschreven in de „user story”: dit is een afvinkbare omschrijving van nieuwe functionaliteit die de bouwers moeten opleveren.

Een van de fundamenten van Scrum is een vaste tact van oplevermomenten: op het afgesproken moment wordt er in elk geval een nieuwe versie van een werkend systeem opgeleverd. Iedereen werkt naar hetzelfde oplevermoment toe. De user stories die af zijn zitten in de oplevering, andere niet, maar een user story die niet af is verstoort het opleverproces niet. Door de dagelijkse „stand ups” voorkomt het team zelf dat een techneut blijft doorprutsen tot een minder belangrijke taak „af is”.

Als het goed is, zijn user stories niet van elkaar afhankelijk en kan de opdrachtgever zonder problemen schuiven met de prioriteit van user stories. De opdrachtgever kan zelfs probleemloos het project af en toe pauzeren, bijvoorbeeld als het personeel nodig is voor een spoedklus of als er even gewoon geen geld meer is — denk aan de onafgebouwde appartementen en hotels die je in Zuid-Europa ziet staan.

Een groot verschil tussen projecten in de media en in de it blijft de kennis van het management over de materie: in de media ligt het allemaal wel voor de hand wat het doel is (alpha niveau), maar voor het managen van een it-project heb je echte kennis en ervaring nodig. Ook bij dat probleem helpt Scrum. In de media delen de managers het werk op in kleine stukjes, de oplossing die Scrum biedt is dat het team zelf een inschatting van het werk moet maken — en daar „commitment” op afgeeft.

Een probleem dat Scrum niet kan oplossen is dat in de it het abstractieniveau van de gebruiker niet het einde van het verhaal is: er zit meestal nog een dikke laag aan techniek achter die niet zichtbaar in de abstractie. Techniek die goed gedaan kan zijn, maar ook heel erg slecht.

Advertenties

Een gedachte over “Werken in een media project — toepasbaar in de IT

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s