postcode 0000 OO

Wiens lot men eet, diens woord men spreekt

handel en industrieJe hoort in de media bijna nooit iets negatiefs over de Postcodeloterij. Hoe kan dat?

Papieren spam

Er was een tijd dat ik veel last had van papieren spam van de Postcodeloterij.

Maar als je consequent elke keer alles terugstuurt naar hun antwoordnummer, dan helpt dat om uiteindelijk er af te komen. In eerste instantie ging het spammen na een paar maanden gewoon verder „aan de bewoner van”, maar na nog een paar keer klagen sta ik waarschijnlijk echt op de definitieve zwarte lijst.

Ik ben niet de enige die dit probleem gehad heeft, lees ik op deze juridische blog:

We krijgen allemaal die irritante brieven van de NPL, maar kennelijk wordt er te weinig over geklaagd want ze blijven ze sturen. Hoe dan ook, als je klaagt dan gaat je adres op een blokkade. Alleen blijkt dat men die na drie jaar weer opheft (eh, wat?). De eiser in deze zaak was het zo zat, dat hij daarna naar de rechter stapt. Dat werd geschikt: meneer zou nooit meer post krijgen.

U voelt hem al aankomen: enige tijd later kreeg hij tóch post, alleen ditmaal voor “de bewoners van dit pand”. En toen stapte de man wederom naar de rechter.

Bron: Recht van verzet tegen de bewoners van dit pand

De provisie en de iPads

Van de opbrengsten van de Postcodeloterij gaat 50% naar goede doelen en 35% is bedoeld voor prijzen. Volgens een advertentie op internet maak je „kans op vele miljoenen” als je meespeelt. Volgens de Consumentenbond is de kans 1:100.000.000 dat je miljonair wordt in de Postcodeloterij.

Er blijft 15% over voor „overige kosten”. Van dat geld kan de Postcodeloterij bijvoorbeeld gloednieuwe Apple iPads uitdelen aan het eigen personeel, zo onthulde journalist Bart Mos. Aanleiding: er werd dat jaar voor het eerst meer dan een miljard euro opgehaald. Wie betaalde deze iPads?

Het lot van mevrouw De Gier

postcode 0000 OOEigenlijk is het een best slim idee van de Postcodeloterij, om niet alleen winnaars aan te wijzen onder de meespelers, maar juist ook verliezers aan te wijzen onder de niet-meespelers. Het bedrijf Nova Media bedacht dit idee en krijgt nu nog steeds 2% van de inleg.

Ooit kwam de Postcodeloterij groot in het nieuws, doordat een mevrouw De Gier zich opgelicht voelde. Zij had geen lot en ze had geen prijs gewonnen. Duh? Ja, maar ze woonde wel op de winnende postcode. Ze eiste schadevergoeding in een rechtzaak en verloor die. De uitspraak van het proces is terug te vinden op internet.

Later bleek dat mevrouw De Gier amateur­toneelspeelster was. Het hele verhaal leverde veel publiciteit op, kosten waren slechts 1.152,–. Viral, of niet?

Postcode Loterij Fonds voor journalisten
Het Postcode Loterij Fonds voor journalisten

Angst en Reclamegeld

Maar waarom hoor je verder niks negatiefs? Daarvoor hebben ze een geheim wapen dat heet: „geld”. Met geld koop je zelfcensuur. En wel op twee manieren.

De eerste manier is door bijvoorbeeld reisjes te betalen voor journalisten die schrijven over de „goede doelen”.

De tweede manier is de macht van reclamegeld. Bedrijven die veel reclame maken kopen niet alleen de reclamezendtijd zelf: ze kopen meer dan dat, want geen enkel medium kan het zich veroorloven om overgeslagen te worden door de gigantische reclamebudgetten. Over grote adverteerders en hun zusterbedrijven zullen geen negatieve berichten verschijnen in de media, BOL en Zalando kunnen je bevestigen hoe effectief dit werkt: zie Parship met de billen bloot in België.

2 gedachtes over “Wiens lot men eet, diens woord men spreekt

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s