Creative BlueTooth luidspreker op Archos tablet

Smartphone met AndroidDe luidspreker in een plancetcomputer (=tablet) is niet zo groot. Om toch goed geluid te kunnen horen, kan je een externe luidspreker aansluiten. Dat kan met een kabeltje, maar handiger is een draadloze luidspreker, bijvoorbeeld: de Creative D80.

Bluetooth

Deze luidspreker kan 8 BlueTooth apparaten registreren. Dat gaat erg gemakkelijk:

  • Druk de (enige) knop in tot je een piep hoort;
  • Koppel vanaf het apparaat dat je wilt koppelen;
  • De pincode is 0000.

Ik heb de luidspreker via Bluetooth aangesloten op de Archos G9 tablet en op de Samsung Gio telefoon. Er kan steeds maar 1 apparaat tegelijk actief zijn. Normaal is dat het apparaat dat je het laatst aangezet hebt, maar het is handig dat je met de knop op de luidspreker kunt wisselen naar het vorige apparaat.

YouTube

Ik probeerde de luidspreker het eerst met de YouTube app. Het geluid was belabberd en dacht ik dat ik een miskoop gedaan had. Maar het probleem bleek hem in de YouTube app te zitten, die gaf heel slecht geluid als je via BlueTooth luistert: te veel lage tonen, het geluid is te zacht maar toch klinkt het overstuurd.

Verder stopte het beeld regelmatig als ik via de Bluetooth luidsprekers luisterde, een probleem dat ik niet heb via de ingebouwde speaker of als het geluid via hdmi gaat. Ook dit probleem bleek helemaal met de YouTube app samen te hangen.

Volgens veel mensen zijn WiFi en BlueTooth niet zulke goede vrienden, omdat ze elkaar kunnen beïnvloeden omdat ze op ongeveer dezelfde frequentie werken, maar dat bleek bij mij niet de oorzaak te zijn, want in de UitzendingGemist app werkte de combinatie WiFi/BlueTooth wel goed.

Pluspunten

  • Direct gebruiksklaar als je hem inschakelt;
  • Geen BlueTooth koppelingsproblemen gemerkt;
  • Met de knop kan je wisselen tussen de twee laatst geconnecte apparaten.

Minpunten

  • Ondersteuning van BlueTooth in de YouTube app is niet zo goed;
  • BlueTooth zorgt voor extra stroomgebruik en je apparatuur wordt zichtbaar voor toevallige passanten;
  • Zachte brom hoorbaar als de luidspreker niet in gebruik is.

Ondanks de minpunten ben ik redelijk tevreden met het apparaat.

Vertel jouw mening

