Top 3: Niet-Russische muziek

muziek cdToen ik pas begonnen was met Russisch leren, dacht ik van sommige muziek dat het Russische muziek was, die dat later niet bleek te zijn. Even goed bijzondere muziek, al zal ik de tekst nooit verstaan.
Vandaag in de top 3: Niet-Russische muziek.

Ti da bu di bu da (2000)

Ik werd op het verkeerde been gezet door de omschrijving van het filmpje, maar de groep die het lied zingt heet „Colonia” en de tekst is helemaal niet Russisch, maar Kroatisch. Vanwege de woorden „dragi moj” denk ik elke keer aan dit lied als er nieuws over de Europese Centrale Bank (=ецб) op de radio is.

Griechaninov

In dit liedje dacht ik het een en ander aan Russische woorden te herkennen, maar de taal is in werkelijkheid Kerkslavisch. De componist is Grechaninov. De grote vraag bij dit type muziek zal altijd blijven: speelt er nou een kerkorgel op de achtergrond, of zijn het echt allemaal stemmen?

Dimitri

Het derde filmpje toont de Russische Dimitri — bekend van internet en omstreken. Hij komt hier vaak, zo zegt hij, maar normaal is de muziek veel beter. Ja, veel beter. Vandaag is de muziek slecht. Dimitri staat te balen, totdat… „Sound of Sunday” begint, van Joonas Hahmo uit Finland.

Vertel jouw mening

