Schrijven voor de zoekmachine

diversenOver alle onderwerpen is al wel een webpagina geschreven. In 2007 zocht ik op een bepaald taboe-onderwerp en toen kon ik daar nog niets over vinden, in 2010 gaf Google al 39 hits op dat onderwerp.

Het wordt steeds belangrijker om je schrijfstijl aan te passen, anders heb je geen kans meer dat jouw artikel gevonden wordt. Spammers kennen de regels precies en produceren enorme hoeveelheden gemakkelijk vindbare pagina’s — vol hapklare rotzooi.

Van 2 naar 3 woorden

Ik las laatst in een artikel dat de groei van het www aan het afnemen is. Dat wil zeggen: de groei van de hoeveelheid échte informatie is er een beetje uit. De hoeveelheid spam groeit nog wel als kool.

Dat er voor elk woord dat je kunt bedenken een website bestaat is logisch. Er zijn tegenwoordig zoveel websites, dat zelfs over alle zinnige combinaties van 2 woorden een pagina geschreven is en ik heb gehoord dat Google tegenwoordig al begonnen is om te zoeken op basis van combinaties van 3 woorden.

Oprolbaar schrijven

Een eis van de bezoekers: ze willen niet de hele pagina lezen om te vinden waar ze naar op zoek zijn. De belangrijkste tekst van het verhaal moet bovenaan staan. Pas als daar precies staat wat ze zochten, zouden ze eventueel ook de rest van je pagina (of zelfs je site) willen lezen. Maar die rest van de pagina moet er wel zijn, anders zal Google de pagina niet vinden wegens „te weinig informatie”.

Bij wetenschappelijke opleidingen leren ze je, dat je het verhaal in je afstudeerverslag logisch moet opzetten: je begint bij het begin en gaandeweg werk je toe naar een conclusie. Maar op internet mag dit niet, net als in een krant: lezers vinden dat niet leuk dus die ben je dan zo kwijt — en de zoekmachines ook. De hier te gebruiken techniek heet „oprolbaar schrijven” en deze techniek wordt ook toegepast voor papieren kranten.

seo eenheidsworst

seo staat voor: Search Engine Optimalisation; het aanpassen van de inhoud van een webpagina zodat de pagina beter scoort in het zoekresultaat van een zoekmachine. Beroepsschrijvers bieden zich aan als seo-schrijver. Ze „meten” de door hen aangepaste pagina’s, om te zien hoe goed die scoren in Google: goed genoeg om een hoge ranking te krijgen, niet te hoog om puntenaftrek te voorkomen.

Voorbeeld van een „fansite”.
Voorbeeld van een „fansite”.

Als we niets doen, verandert het internet langzaam in een eenheidsworst, waar alleen teksten die door seo schrijvers geschreven zijn aantrekkelijk genoeg zijn om goed te worden gelezen. De route van geld naar spam is niet moeilijk meer.

Voorbeeld: nog niet zo lang geleden vond ik steeds spamsites, die je via-via lokten naar Ebay, Amazon of Wehkamp, bij elk zoekonderwerp dat maar enigszins als product verhandelbaar is.

Een oplossing?

Vorige eeuw was het duidelijk dat een website populair was, als er veel andere sites naar linkten. In die tijd werd elke link nog door iemand met de hand in html gecodeerd. Die oplossing voldoet nu niet meer, om „echte” populariteit te kunnen bepalen.

Er zijn bedrijven die nagedacht hebben over nieuwe oplossingen. Een van de mogelijke oplossingen is om pagina’s te laten waarderen door mensen die je vertrouwt. Voorbeelden die gebruikt worden:

  • Welke links klikken mensen aan in de zoekresultatenlijst? (Google);
  • Hoe vaak wordt een url genoemd op Twitter? (Topsy);
  • Het aantal Facebook Likes (Blekko).

Een oplossing is pas een oplossing als spammers er geen antwoord op kunnen hebben. Spammers zijn goed in het omzeilen van oplossingen, daarom zijn deze oplossingen niet waterdicht: via diensten zoals de „Amazon Mechanische Turk” kan je goedkoop enorme hoeveelheden mensen inhuren in om nep-accounts aan te maken op Twitter of YouTube om daar alles wat ze willen te „liken”.

Je ziet dit bijvoorbeeld doordat spam comments op YouTube binnen een paar minuten al meer likes krijgen dan de meeste andere comments in hun hele bestaan.

Het is geen echte oplossing, maar beter zou het zijn als je je zoekresultaten kon laten baseren op het oordeel van zelfgekozen vrienden, wiens oordeel van websites je vertrouwt. Misschien op basis van je Facebook vrienden, misschien kan je zelfs een „redactie” laten bepalen wat goed is en wat spam, zoals de aloude „webindex”.

Disclaimer: er is door geen enkel bedrijf betaald voor het schrijven van dit artikel.

Advertenties

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s