Datingsites: de onderzoeken

datingWie mijn oudere blogs gelezen heeft weet dat ik niet meer zoveel vertrouwen had in datingsites. Maar er komen steeds nieuwe mensen bij op internet, dus misschien werkt het intussen wél?

De afgelopen maanden vond ik een paar verslagen van mensen die het allemaal nog een keer serieus onderzocht hebben. Reden voor een nieuw artikel in de reeks over internetdating.

De drie artikelen waarvan ik hieronder een samenvatting geef zijn:

  • Happy match.com-ing
  • The Problem With Internet Dating’s Frictionless Market
  • Cupid on trial

Happy match.com-ing

Een Amerikaan heeft op datingsite match.com onderzoek gedaan naar het aantal „winks” en berichten dat je ontvangt, als je jezelf inschrijft en verder niet op anderen reageert. Het onderzoek was verdeeld naar geslacht en naar uiterlijk en er blijkt nogal wat verschil te zijn.

Dit zijn de aantallen ontvangen winks en emails:

Vrouw, bijzonder knap Winks: 2651 Emails: 752
Vrouw, normaal Winks: 2101 Emails: 721
Vrouw, niet bijzonder knap Winks: 985 Emails: 203
Man, bijzonder knap Winks: 245 Emails: 68
Man, normaal Winks: 11 Emails: 2
Man, niet bijzonder knap Winks: 2 Emails: 0

Bron: Happy match.com-ing

The Problem With Internet Dating’s Frictionless Market

Waarom blijven mensen zo lang klant bij een datingsite, als het toch maar steeds niet lukt om iemand te vinden? Je weet dan toch dat het niet werkt?

De gedachte hierachter wordt uitgelegd door iemand die voor zo’n site gewerkt heeft en dit geopenbaard heeft als reactie op het artikel uit de tweet hieronder. Zijn werk was het om voor de datingsite te onderzoeken hoe ze zo veel mogelijk geld kunnen verdienen aan hun klanten.

Wanneer mag je blijven, wanneer moet je weg?
De datingsite verdeelt de klanten uit hun doelgroep in 4 categorieën:

  1. De toppertjes; blijven nooit lang klant, maar hier besteden ze de meeste tijd aan want vanwege deze mensen gaan andere klanten van de site betalen;
  2. Getrouwde mensen; zijn de grootste vaste bron van inkomsten voor de datingsite, maar er mogen er niet te veel tegelijk op de site staan;
  3. Normale vrijgezellen; hebben 90% minder kans op succes dan de toppertjes, dus voor succes zullen ze wel lang klant móeten blijven;
  4. Klanten zonder succes (die bij anderen onderaan de lijst zullen verschijnen, zodat ze uiteindelijk vanzelf vertrekken) zijn:
    • Vrouwen die nooit reageren op berichten of die zelfs agressief reageren — deze zijn ongewenst, want betalende klanten zeggen hierdoor op;
    • Minder aantrekkelijke mensen — voor een optimale winst mogen ook deze er niet te veel zijn op een site.

Zijn conclusie is:

  • voor de top 10% van de klanten werkt internetdating goed;
  • voor de volgende 20% werkt het nog redelijk;
  • maar voor 30% van de mensen zal internetdating heel erg teleurstellend zijn.

NB: Dit gaat over mannen en vrouwen door elkaar.

Bron: The Problem With Internet Dating’s Frictionless Market

Cupid on trial

De Engelstalige schrijver Jon Millward onderzocht datingsite OKCupid. Hij onderzocht of het bij internetdating allemaal alleen om het uiterlijk gaat. Daarvoor bedacht hij 10 vrijgezellen — 5 mannen en 5 vrouwen — en schreef voor deze mensen een profiel op datingsite OKCupid. De profielfoto’s waren verschillend, maar verder was er zo weinig mogelijk verschil tussen de profielen.

Zijn onderzoek telde het aantal profielviews en berichten. Samengevat:

  • Mannen kregen van 1 op 10 kijkers een bericht, vrouwen van 1 op 3;
  • Twee vrouwen ontvingen samen zo’n 80% van het totaal aan berichten;
  • Alle vrouwen samen kregen 20 keer zo veel berichten als alle mannen samen;
  • Na maanden hadden 3 van de mannen nog steeds maar 0, 1 of 2 berichten.

Bron: Cupid on Trial

6 gedachtes over “Datingsites: de onderzoeken

  1. Leuk artikel.
    Datingsites zijn vooral effectief afhankelijk hoe je je zelf opstelt. Ga vooral zelf op onderzoek uit en wacht niet af. Er is niets te verliezen.

    • Hoi Peter, met je opmerking „er is niets te verliezen” ben ik het niet eens, want voor 30% van de bevolking werken datingsites traumatiserend. En je moet natuurlijk nooit geld betalen voor een datingsite.

  2. Een paar fragmenten uit advertenties die ik letterlijk zo op datingsites gelezen heb:

    Ik ben een vrouw van tussen 27 en 32 jaar.

    Mijn beroep is verzin maar wat.

    Stuur 2 onherkenbare foto’s.

  3. Uit een ander onderzoek van datingsite OKcupid zelf, bleek dat van de mensen die zich in hun datingprofiel „bisexueel” noemden, maar liefst 80% uitsluitend naar één bepaald geslacht berichten schreven.

  4. Onlangs is het klantenbestand van de datingsite „Ashley Madison” uitgelekt. Nu weten we hoeveel gebruikers er echt waren.

    Volgens de officiële cijfers was de verhouding op de site 70% mannen en 30% vrouwen.
    In werkelijkheid waren de verhouding tussen het aantal accounts 36 miljoen tegen 5 miljoen.
    Van tienduizenden „vrouwelijke” accounts is echter aan te nemen dat ze bedacht zijn door de site zelf, bijvoorbeeld omdat ze een genummerd mailadres in het domein van de site gebruikten. Tegenover 20.296.675 mannen die het berichtensysteem van de site gebruikten, stonden 1.492 vrouwelijke gebruikers. Schrale troost is dat vrouwen gemiddeld wel relatief gezien aanzienlijk actiever waren dan mannen: de mannen samen stuurden 6 miljoen reacties, terwijl alle „vrouwen” samen in totaal 9.700 reacties verzonden.

    De conclusie is overduidelijk:
    van de vrouwen op datingsites is tegenwoordig meer dan 99,99% fake.

    Zie:

  5. Af en toe krijg je echt een reactie van iemand die adverteert een datingsite. Zijn de mensen achter deze reactie misschien thuiswerkers, die ongeveer 6 euro per uur verdienen (of bijverdienen tijdens het draaien van nachtdienst) en met hun berichtjes zorgen dat jij steeds maar weer de advertenties van derden op de website blijft bekijken?

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s