Aanschouw mijn nieuwe fiets! (over GPS)

Nokia LD-4W GPS ontvangerVorige zomer heb ik een nieuwe tweedehands stadsfiets gekocht en daarmee ben ik weer onder de fietsenden. Tegenwoordig gebruik je natuurlijk een app op je smart­phone om je sportprestaties te registreren.

Endomodo Nieuwe Amstelbrug
over de Nieuwe Amstelbrug

endomodo-rondetijdenendomodo-geschiedenisEndomondo” is zo’n app.

Ik draai deze app op een Samsung Galaxy Gio. Voor de eerste rit (zie afbeelding rechts) gebruikte ik de interne gps ontvanger en ik begon met een volle accu. Een uur later, aan het eind van de rit, was de accu leeg. Dit schijnt normaal te zijn: om de een of andere reden gebruikt een ingebouwde gps ontvanger ontzettend veel stroom.

Gelukkig heb ik nog de externe BlueTooth gps ontvanger bewaard, ook wel „gps muis” genoemd; de Nokia LD-4W, die ik vroeger gebruikte toen je nog met een Nokia telefoon kon navigeren. Zou die het doen onder Android?

Ja, dat lukt, als je een extra app gebruikt: „Bluetooth gps”. De stappen zijn:

Bluetooth GPS
Bluetooth GPS
  • Het gebruikelijke activeren en koppelen van een BlueTooth apparaat;
  • Zet „fake gps” aan op je telefoon;
  • Installeer de app Bluetooth gps;
  • Selecteer in de app welk BlueTooth apparaat de externe gps ontvanger is;
  • Je ontvanger werkt nu in plaats van de ingebouwde gps ontvanger.

Het grootste nadeel van een externe gps ontvanger blijkt tegelijk het grootste voordeel: hij heeft een eigen batterij. Die moet je apart opladen (doe dat ook regelmatig, anders gaat die accu kapot), maar dat win je terug doordat de accu van de telefoon vol blijft.

(klik op de plaatjes voor een grotere versie)

Vertel jouw mening

