Minix NEO X5

Minix NEO X5Sinds ruim een maand gebruik ik een Minix NEO X5 dual-core mini-pc. Hij is flink wat groter dan een Apple tv en je kunt er ook veel meer mee. Hij is ook groter dan mijn vorige mini-pc: de MK802. In deze blog vergelijk ik de NEO X5 met die laatste.

Sneller

Als je deze NEO X5 wilt vergelijken met de MK802 is de allereerste vraag die je stelt natuurlijk: „is dit vierkante zwarte doosje sneller?”. Het antwoord is: ja, dual core werkt echt veel soepeler dan single core. Voor mijn gevoel is hij meer dan dubbel zo snel. De snelheid is het extra geld dubbel en dwars waard. Daarom een tip voor mensen die een mini-pc willen kopen:

Tip 1
koop geen single-core meer, maar minstens een dual-core mini-pc

Browsen gaat op dual-core net zo vlot als op een (oude) pc, terwijl het op de single core met alle browsers die ik geprobeerd heb altijd irritant traag was.

De ingebouwde gpu is precies dezelfde als in de MK802, dus ik had wat video betreft geen snelheidsverbetering verwacht. Toch heb ik iets interessants ontdekt, maar daarover hieronder meer onder het kopje „het 720/1080 mysterie”.

De NEO X5 heeft verder een (veel) snellere internetverbinding, daarover lees je hieronder meer onder het kopje „netwerk en WiFi”.

Scherm

De MK802 en de NEO X5 hebben dezelfde gpu: een 4-voudige Mali-400. Full-screen hd video streamen van YouTube gaat op de MK802 al perfect en op de NEO X5 dus ook. Er zijn streaming video apps die net wat soepeler draaien op de dual-core, bijvoorbeeld Ustream en Россия Live tv, maar dat komt dus niet door de gpu.

Video van bijvoorbeeld YouTube en UitzendingGemist wordt mooi full-screen weergegeven: de systembar verdwijnt in de meeste apps automatisch en anders kan je hem altijd nog met de toets F11 handmatig verbergen of weer tonen.

De NEO X5 heeft een normale hdmi aansluiting. De meegeleverde hdmi kabel is een beetje kort, maar lijkt van voldoende kwaliteit te zijn: ik gebruik hem vanaf het begin en heb nog geen storingen gezien. Handig is ook dat de monitor automatisch in stand-by gaat, als je de mini-pc een tijd niet gebruikt.

Het scherm van de NEO X5 is net iets anders geconfigureerd (een dpi instelling in Android?), want in veel apps zijn de letters op het scherm niet meer zo heel erg groot en dat is prettiger.

Een nadeel is dat de helderheid van het scherm niet instelbaar is: het slidertje is er gewoon niet. Wat erger is: de helderheid staat altijd op maximum, daardoor zijn lichtgrijze letters die op een witte achtergrond staan erg moeilijk zichtbaar, bijvoorbeeld de letters in de Play-store en ook kleine straten in Maps. Deze bug zat ook al in de vorige mini-pc die Minix maakte, dus waarschijnlijk zullen ze dit voorlopig niet oplossen.

Om dit te corrigeren gebruikte ik de app „Screen Adjuster (Netman)” als work-around: helderheid op 80% instellen en het onleesbaarheidprobleem is weg. (NB: als deze app draait kan je vreemd genoeg geen apk bestanden meer installeren.)

— update —
Over de oorzaak van het veel te lichte scherm heb ik een apart artikel geschreven, zie de links onderaan de pagina.

Het 720/1080 mysterie

Bij de MK802 was het ook al zo dat je in de instellingen het scherm kon omschakelen tussen 720 beeldlijnen en 1080 beeldlijnen, dat de monitor je ook vertelde dat het signaal veranderde, maar dat je geen noemenswaardig verschil in beeldkwaliteit zag.

De NEO X5 lost dit raadsel op.

Ook de NEO X5 is omschakelbaar tussen 720 en 1080 beeldlijnen, maar screenshot bestanden worden precies even groot en ook met close-up foto’s van mijn beeldscherm kon ik geen verschillen ontdekken. Dus ook de NEO X5 blijft stiekem intern gewoon op 720 beeldlijnen werken, als je hem instelt op 1080 beeldlijnen.

Wat blijkt is dat de 4×Mali-400 grafische kern (MP4 gpu) prima geschikt is voor 720 beeldlijnen, maar dat deze gpu 1080 beeldlijnen net wel of net niet goed aankan (hangt van de omstandigheden af). Andere fabrikanten zetten de chip daarom vast op 720 beeldlijnen. Minix geeft je een keuze: je kunt op hun website een speciale „1080 framebuffer”-versie van Android vinden, die je kunt installeren in plaats van de normale firmware. Als je dat doet, werkt je NEO X5 nog alleen op monitoren met 1080 beeldlijnen. Alleen voor de experts dus.

Men verwacht dat snellere Mali chips (MP8, oftewel de dubbele grafische snelheid) in Q3 van dit jaar op de markt zullen komen en ze zullen ingebouwd zijn in de quad-core chips van dat moment. Dat is dan voorlopig weer snel genoeg.

Minix NEO X5
Minix NEO X5

Netwerk en WiFi

De NEO X5 heeft niet alleen WiFi, maar ook een bedrade internetaansluiting.
Is bedraad sneller dan WiFi? Het antwoord kan ik meteen geven: ja, er is duidelijk verschil te merken.

Een probleem bij Android sticks was vaak dat het draadje van de WiFi antenne veel te heet werd bij het solderen en dat daardoor de WiFi ontvangst erg slecht is.

WiFi op de NEO X5 werkt stabiel en heeft een goede ontvangst. De ontvangst is veel beter dan van de MK802: hij ontvangt bij mij meer dan dubbel zo veel routers van mijn buren als de MK802 en het signaal van mijn eigen WiFi station kom meer dan dubbel zo sterk door (en dan bedoel ik sterkte -30 dB, in vergelijking met -70 dB). De WiFi antenne zit aan de kant met de blauwe led, maar het apparaat goed uitrichten op de router, zoals dat met de MK802 noodzakelijk was, is niet nodig.

De NEO X5 heeft 802.11N WiFi, maar ondersteunt alleen 2,4GHz (geen 5GHz), heeft maar 1 antenne en werkt alleen op 20MHz bandbreedte. Dat is dus een van de traagste 802.11N oplossingen die je kunt maken, daarmee kom je op een maximale verbindingssnelheid van niet meer dan 65Mbps — na aftrek van overhead is dat dezelfde maximumsnelheid als een adsl-2+ verbinding.

Bij de NEO X5 is een ethernetinterface vast ingebouwd en deze is sneller dan WiFi, zelfs op mijn adsl aansluiting. Maar let op: toen ik een nieuwe Fritz!Box WiFi router gekocht had, ter vervanging van de „130 Mbps” halende Sitecom router die ik eerst gebruikte, werd WiFi op de X5 ook ineens een stuk sneller. Daarom deze tip:

Tip 2
dump je trage WiFi router

Overstappen en upgraden

Overstappen naar een andere mini-pc is een fluitje van een cent. Het enige echte werk dat je moet doen, is opnieuw installeren van al je apps (welke dat zijn weet Play nog wel, gebruik de verborgen bulk install feature door een willekeurige app lang vast te houden), invoeren van je accounts en de apps weer op jouw favoriete manier over de desktop verdelen.

Niet alle fabrikanten brengen software-upgrades uit voor apparaten die al verkocht zijn: het kost werk en tijd en voor hun extra service krijgen ze niets betaald. Gelukkig doet Minix dit wel: Minix publiceert om de paar maanden een nieuwe versie van de firmware. Het upgraden van de software gaat helaas niet via ota, maar je hebt er een Windows pc voor nodig en elke keer gaan al je instellingen verloren.

Verder

Het stroomverbruik van de NEO X5 is:

  • standby 1 Watt;
  • leegloop 3 Watt;
  • video bekijken 4 Watt.

Lockscreen met pincode en dergelijke is wel standaard ingebouwd, maar hij vergeet gewoon bij het inschakelen om naar de pincode te vragen. Dat doet hij pas zodra je een notificatie aanklikt.

Apps werken blijkbaar niet op elk apparaat op dezelfde manier, bijvoorbeeld: sommige teksten zijn op de MK802 groter dan op de NEO X5, de app TweetCaster start op de MK802 altijd heel traag op en bij de X5 altijd snel, de Dumpert app laat op de MK802 wel commentaar zien en op de X5 niet.

De standaard browser staat zo ingesteld dat hij tegen websites vertelt dat je een iPad surfer bent.

Standaard start er een bizarre launcher, maar als je weet hoe het moet (even de juiste „clear defaults” opzoeken tussen je apps) is die gelukkig gemakkelijk uit te schakelen en keer je terug naar standaard Android. Ik vind het altijd heel jammer dat programmeurs aan zoiets hun tijd verspillen, in plaats van de bugs te fixen.

Van de 16GB geheugen is maar liefst 6GB voor Android gereserveerd.

Handig is click-zoom:
als je met een ingedrukt scrollwieltje rolt, dan zoomt hij in of uit.

Dankzij dlna kan iedere mobiele telefoon die toegang heeft tot jouw WiFi de NEO X5 gebruiken als een display voor foto’s en films die op de telefoon staan.

Wat maakt een mini-pc goed? De actieve ondersteuning met softwareupdates door de fabrikant (liever bugfixing dan nieuwe features) en een community met actieve gebruikers. De MK802 had dat en de NEO X5 heeft dat ook. Helaas beseffen veel mensen zich niet hoeveel dat waard is. Berichten op het Minix forum laten heel goed zien waarom communicatietheorie zegt dat bouwers nooit rechtstreeks met hun consumenten moeten communiceren: je broek zakt af van de reacties van sommige gebruikers in het forum.

Pluspunten

  • Veel sneller dan een single-core
  • Veel betere WiFi ontvangst
  • (Software-)ondersteuning door fabrikant en actieve gebruikers

Minpunten

  • Kleine beperkingen door bugs/features van de Rockchip chipset
  • 4×Mali-400 is eigenlijk net niet snel genoeg voor 1080 beeldlijnen
21 gedachtes over “Minix NEO X5

  1. Dank je voor je duidelijke uitleg. Ik heb de Neo X5 net aangeschaft. Mede door jouw uitvoerige review. Kan niet wachten tot hij morgen geleverd word en ook ik aan de slag kan met dit apparaat. Ook fijn dat je diverse handige links gepost heb, dat scheelt weer zoeken.
    Met vriendelijke groet, Den van den Ende, Westland.

  2. Hoi. Ik heb de minix gehaald en hij doet het primma op mijn nieuwe tv. Maar als ik hem op de tv in de slaapkammer aansluit geeft hij een ruisbeeld en valt steeds weg. Wat kan ik doen??

    • Misschien dat de hdmi-kabel niet goed past in de tv in de slaapkamer? Als je toevallig nog een andere hdmi-kabel hebt, zou je die kunnen proberen.

  3. LET OP: de YouTube update van vandaag niet installeren: het linker frame werkt niet meer in deze versie.

    -update- 2013-09-27: hij doet het weer.

    -update- en hij is weer stuk.

    -update- 2013-10-03: intussen lijkt hij het meestal wel te doen, maar ik wacht nog even met het updaten van de andere apparaten.

    -update- 2013-10-26: het lijkt nu stabiel te werken, ik ga ook andere apparaten updaten.

  4. ​Hallo Ad,

    Goede review. Ik heb mijn koop mede gebaseerd op jouw ervaringen. Ik heb mijn Minix nu een paar dagen. Erg leuk apparaat waar ik denk ik veel plezier aan ga beleven. Ik loop alleen tegen een klein probleempje aan, en dat is de Uitzending gemist app (nu “NPO” genaamd). Als ik een video afspeel in de app, stopt de video na een paar minuten en gaat dan staan laden. Met een beetje geluk wordt de video hervat, maar stopt dan weer na een paar seconden.

    Ik wil vragen of jij dit probleem ook herkend.

    Ik gebruik de​ NPO app versie 1.2.3 en mijn Minix draait op android 4.2.2.​

    Vriendelijke groet,
    Mark​

    • Hoi Mark, ik gebruik NPO versie 1.2.3 en Android 4.1.1 release (2013-)03-26.
      Bij mij werken de Uitzending Gemist streams zonder problemen, maar de nieuwe “live TV” streams werken nog niet (de app loopt vast meteen als je er op klikt).

    • Release 0326 is overigens de versie waarin de Google tools (zoals de agenda) het niet goed doen, maar er zijn nieuwere releases van 4.1.1.

    • En heeft het geholpen? Ik lees net op het Minix forum dat versie 4.2.2 de kloksnelheid van de processor hoger instelt dan 4.1.1. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor onverklaarbaar vastlopen.

  5. Hallo, mooie review,
    Zit er aan te denken om ook een neo x5 te kopen,
    Zie dat er ook geroote / custom versies te koop zijn, draaien jullie gewoon de originele versie ??
    En iemand ervaring met netflix op de neo x5. Is er dan wel redelijk beeld ??
    Gr rob

    • Hallo Rob, ik draai de originele software. De Netflix app heb ik al wel geïnstalleerd, maar ik heb nog geen abonnement.

  6. Ik hoop dat jij mij kan helpen. Ik heb de minix neo x5. De de ene x gaat hij aan en werkt hij perfect andere x gaat hij niet aan. Al geprobeerd met ander hdmi kabel. Kan het aan de tv liggen. Dat is een samsung ongeveer 3 jaar oud.

    Alvast bedankt

    • Beste anoniem, wat doe je precies als hij „niet aan gaat”, staat de TV dan al aan? Heb je hem de vorige keer „netjes” uitgezet? Probeer het anders eens met een ander merk hdmi kabel. Zit de kabel wel goed in de televisie?

  7. Heb mij neo x5 aangesloten en alles werkte prima. Een dag later zette ik hem aan krijg het startmenu maar nu streamt hij niet meer. Hij is bezig met laden maar kan niets vinden. Ik kan alles aanklikken is mini verbonden met Wifi maar hij streamt niet meer. Doe ik iets verkeerd?

  8. De maand april is traditioneel een van de maanden van het jaar waarin Chinese engineers hun nieuwe producten opleveren.
    Minix heeft dit weekend het nieuwe type X8 en X8s aangekondigd. Deze keer geen Rockchip, maar een AMlogic chip. Deze nieuwe boxen zijn naar verwachting leverbaar vanaf eind mei juni tegen de normale prijs.

    Zie:

  9. Het tooltje „Screen Adjuster” vraagt sinds de laatste update jammer genoeg naar allerlei rechten die hij niet nodig heeft. Waarschijnlijk vanwege reclame. Met andere woorden: op zoek naar een alternatief.

  10. Intussen gebruik ik dit apparaat bijna anderhalf jaar en hij voldoet nog steeds. Z’n enige echte nadeel is de „lage” resolutie: 720 beeldlijnen met de standaardsoftware. Je kunt een dezer dagen snelle quadcore (RockChip 3288) of octocore (Allwinner A80) mini-pc’s bestellen en je zult zeker snelheidsverschil merken, maar dit oude beestje kan nog alles wat een nieuw kastje kan.

Vertel jouw mening

