Adverteren om NIET te verkopen

eerlijke handelAls iemand ergens een prijs op zet en die aan jou laat weten, kan het dan toch nog de bedoeling zijn om die spullen niet te verkopen?

Soms zie je reclame voor het ene product, die bedoeld is om je een heel ander product te verkopen. Ik heb een stuk of 10 voorbeelden op een rij gezet.

• Soms verzint een verkoper een extra dure versie van een product, zodat in de prijslijst de andere producten (die ook te duur zijn) minder duur lijken. Voorbeeld: als er alleen Small en Medium drinkbekers te koop zijn voor 3,50 en 4,–, dan kiezen de meeste mensen Small. Maar als er ook nog een Large te koop is voor 7,– dan is Medium ineens het populairst. De verkoper heeft meer omzet, ook al verkoopt hij geen enkele Large.

• Laatst wilde ik een nieuwe telefoon kopen en dat type was toevallig in de aanbieding bij Aldi. Maar toen ik vlak na openingstijd in de winkel kwam, was het er uitgestorven. De aanbieding was natuurlijk al lang uitverkocht, want elk filiaal had maar 4 van deze telefoons ontvangen. Het doel van de aanbieding was duidelijk niet om veel telefoons te verkopen, de aanbieding was maar een lokkertje.

• Toen ik in Amsterdam op zoek was naar een woning, hoorde ik meestal van de makelaars dat het huis waar ik op reageerde al heel lang verkocht was. Maar waarom adverteerden ze er dan nog mee op internet? Later ontdekte ik dat er wetten en regels zijn (van de belasting en van de gemeente) die het noodzakelijk maken om een huis „te koop” te hebben staan, ook als je het helemaal niet wilt verkopen.

• Als je wel eens wat zoekt op E-bay, zie je soms normale artikelen tegen prijzen die meer dan een factor 100 te hoog zijn, of met honderden euro’s aan verzendkosten. Wat hier de bedoeling van is? Niemand zal zoiets bewust kopen. Maar als iemand per vergissing toch zo’n artikel koopt en daarna de koop ongedaan maakt, dan heeft volgens de regels van E-bay de verkoper recht op een schadevergoeding. En deze verkopers zijn echt niet te beroerd om die vergoeding te innen.

• Als een Marktplaats-verkoper vooraf van plan is om jou wel te laten betalen, maar daarna het product niet op te sturen, dan heet dit „oplichting”. Deze verkopers wonen het liefst in een verre uithoek van Nederland, zodat je het artikel niet „boter bij de vis”-stijl kunt komen ophalen.

• In Amsterdam heb je de „Stadspas”, wat een kortingkaart is voor mensen die van een minimum-inkomen moeten rondkomen. Het krantje met de actuele aanbiedingen wordt huis-aan-huis bezorgd: daardoor hoeft niemand zich te generen voor het ontvangen van dit krantje. Maar de meeste inwoners die het krantje ontvangen, hebben er helemaal niets aan.

• Nog een voorbeeld van „ongecontroleerde verspreiding” is e-mail spam. Als je het zou proberen, dan lukt het vaak nog niet eens om de producten te kopen die via spam geadverteerd worden. Er zijn mensen die beweren dat verkopen van de geadverteerde producten ook helemaal niet de bedoeling is van spam. Alleen de mensen voor wie de spam bedoeld is, weten welke boodschap er in het bericht versleuteld zit. Groothandel in drugs, bijvoorbeeld. Opsporingsinstanties zullen niet eens weten door wie de boodschap ontvangen is.

• Een oude internetwijsheid zegt: „een vrouw op internet is een man”. Dat betekent dat de meeste datingadvertenties op internet door een man gemaakt zijn, ook als hij de foto van een vrouw gebruikt voor het profiel. Zo’n advertentie zal dus meestal niet als doel hebben dat er een gezellig afspraakje uit volgt. Wat kan het doel dan wel zijn? Het meest bekende is het veroorzaken van zo veel mogelijk communicatiekosten (je ontvangt dure sms’jes). Tegenwoordig proberen ze ook om je over te halen tot het opsturen van persoonlijke gegevens: foto’s, je e-mailadres of je mobiele telefoonnummer, want die zijn geld waard. Als ze hij een ontmoeting belooft, kijk dan uit dat je op de afgesproken plek niet beroofd wordt. Sommige datingsites gaat het niet eens meer om betalende leden, maar simpelweg om het tonen van zo veel mogelijk Google advertenties.

• Er zijn bedrijven die georganiseerde reizen aanbieden om in Oost-Europa vrijgezelle Engelstalige vrouwen te kunnen ontmoeten, om een liefdesrelatie mee te beginnen. En die vrouwen zijn ook inderdaad volop aanwezig op de bonte avonden die het gezelschap aandoet. Wacht even, Oost-Europese vrouwen die goed Engels spreken, maar toch niet een goed betaalde internationale baan hebben, bestaan die wel? Als de rijke westerling na het eerste contact terug is in zijn land, begint een lange periode van correspondentie

• Een andere oude marketingtruc is doen alsof je iets níet wilt verkopen. Bijvoorbeeld: je mag alleen in een winkel kopen als je het juiste pasje hebt, als je ingeschreven hebt voor een wachtlijst of als je een „invite” ontvangen hebt. Of je krijgt korting als je deel uitmaakt van een „collectief”, bijvoorbeeld via je werk. Dit zijn natuurlijk trucs om het product interessant te laten lijken. In werkelijkheid willen ze gewoon zo veel mogelijk verkopen. En collectiviteitskorting: waarschijnlijk is hetzelfde product bij een andere aanbieder zonder korting nóg goedkoper. Simpele trucs werken nou eenmaal erg goed bij de meeste mensen.

Poll

In de poll hieronder een opsomming van de trucs. Wat vind jij de meest gemene trucs, die verboden zouden moeten worden? Je mag er 3 kiezen.

Advertenties

2 gedachtes over “Adverteren om NIET te verkopen

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s