Die enorme kloof tussen rijk en rijk

ΕΥΡΩEr komen weer verkiezingen aan en wat is nou een makkelijkere manier om te polariseren dan met arm en rijk? Iedereen vindt zichzelf arm, heeft „de rijken” nodig om te haten en heeft „arme mensen” nodig die van hun giften afhankelijk zijn.

Maar arm en rijk in Nederland zijn erg relatieve begrippen.

Ik ben best rijk, dacht ik, want ik heb een baan.

Het Rijke Westen

Wie mijn blog volgt, weet dat ik jaren geleden begonnen ben met het leren van de Russische taal. Als je een taal gaat leren, moet je natuurlijk ook ooit een keer een bezoek brengen aan het land. Maar als ik naar Rusland zou gaan, zou ik dan niet bang moeten zijn om daar beroofd te worden, als „rijke westerling”?

Maak je geen zorgen, zo legt een deskundige mij uit:

een Nederlander is niet rijk.

Kijk alleen maar naar de luxe auto’s waarmee rijke Russische tieners naar school rijden en je weet dat het voor Russische topcriminelen gewoon niet de moeite waard is om een modale Nederlander te beroven.

Armen worden steeds armer, rijken steeds rijker

„Het begint pas met rijk zijn”, zo vertelde de spreekwoordelijke kuchende man in regenjas me ooit, „als je meer dan 1 miljoen euro vermogen hebt”.

Pas dan gaan banken echt voor je werken. Je hebt genoeg macht om korting te vragen: ze geven je zoveel korting, dat ze zelfs nog maar amper wat aan je verdienen. En die korting móeten ze je wel geven, want anders gaat je geld gewoon naar een andere bank. Het vermogen is erg „vluchtig”, zeggen bankmensen dan.

Waar komt dat geld vandaan, waar die rijken steeds rijker van worden?
In elk geval niet van de armen, want die hebben geen geld.

Zwart Wit

In werkelijkheid is de verdeling niet simpel in „arm” en „rijk”, maar zit er nog een grote groep mensen tússen arm en rijk. Dat zijn mensen zonder uitkering, die de hele dag moeten zwoegen voor geld. Zij zijn de mensen wiens geld uiteindelijk vergokt wordt op de beurs.

Zij zijn de mensen die alles betalen.

Vertel jouw mening

