Stop, je maakt het erger: IPv6

STOP, je maakt het ERGERHelp, de ip adressen raken op! En wat doe je dan, als het oude systeem al 30 jaar perfect werkt?

Helemaal opnieuw beginnen met niks, natuurlijk.

IPv6: opvolger van IPv4 of onhandig en inflexibel?
IPv6: opvolger van IPv4 of onhandig en inflexibel?

IPv4 werkt heel erg vernuftig, zeker als je bedenkt dat dit uitgevonden is in een tijd dat er met elektronica nog bijna niks kon. Tegenwoordig zijn er een miljard computers die minstens een miljoen keer sneller zo snel zijn als de computers van vroeger, maar IPv4 voldoet nog steeds. Dat is pas vooruit denken!

Toch vonden een paar nerds dat het hélemaal anders moest: ze bedachten de veel te ingewikkelde standaard IPv6, die onhandiger is en inflexibeler dan IPv4. De smoes om dit te verkopen aan de mensen was dat „de ip adressen op zijn”.

Intussen zijn de ip adressen al een paar jaar op, maar nog steeds blijkt niemand zich daar echt aan te storen: in Nederland gebruiken alleen een paar xs4all klanten IPv6, verder bijna niemand. En pas nu begint de eerste provider in België.

IPv6 is (net als ISDN) een voorbeeld van een over-engineered product, laten we hopen dat er snel een opvolger komt.

3 gedachtes over “Stop, je maakt het erger: IPv6

  1. Elk nadeel heeft z’n voordeel: omdat er zo „weinig” IPv4 adressen zijn, kan je wel zelf naar het internet, maar kan standaard het internet niet naar jou. Voor 99,9% van de internetgebruikers geen nadeel, maar een voordeel: het geeft zelfs extra beveiliging.

    IPv6 lost dit „probleem” op. En dan hoeft er nog maar 1 persoon een foutje te maken en alle apparaten in het netwerk kunnen worden gehackt: ‘Interne netwerk Tele2-klanten was toegankelijk vanaf internet’

  2. Een tijd geleden heeft XS4ALL bij mij ongevraagd IPv6 ingeschakeld. Maar omdat ik nooit te beroerd ben om iets nieuws uit te proberen, heb ik het toch een tijd aan laten staan.

    In eerste instantie zag ik de relatie nog niet, maar mijn WiFi verbinding is hierna instabiel geworden. Het lijkt of de Cisco Linksys WiFi stick, die ik net 1 jaar geleden gekocht heb (het was toen een van de duurste), niet goed overweg kan met IPv6 en af en toe crasht.

    Uiteindelijk heb ik besloten om IPv6 dan maar te disablen op de Fritz!box (die ook net 1 jaar oud is). Nu ik dit gedaan heb, zijn de problemen weg en valt het me op dat surfen meteen een stuk sneller geworden is.

Vertel jouw mening

