Apps voor in de auto

auto en verkeerWelke apps zijn er speciaal bedoeld voor gebruik in de auto? Als je het vergelijkt met het totale aantal apps, dan zijn het er best wel weinig. Maar de apps die er zijn, zijn wel heel erg handig! Ik geef een overzicht van de apps die ik gebruik.

Google Maps

Android in de file op de A2
Android in de file op de A2

Dit was de eerste app die ik gebruikte in de auto, in eerste instantie voor de file informatie (met de „verkeer” layer aan). Er ging een wereld voor me open: tot dat moment was mijn blik beperkt tot de files die op de radio genoemd werden. Sinds Maps besef ik me hoe „toevallig” het was, dat ik altijd in precies die ene file stond die niet op de radio kwam. Dat is helemaal niet toevallig, namelijk. Als ik tegenwoordig een langere rit over de A2 wil maken, check ik altijd eerst waar de files staan.

Een andere heel handige feature van Google Maps zijn de widgets: je zet de widget op een positie op je telefoonscherm en je programmeert er een bestemming onder. Met een keer klikken op dit widget zie je met stoplichtkleur of de route al dan niet filevrij is, samen met een (optimistisch) geschatte reistijd. Nog een keer klikken geeft je de files op de route in detail, zoals op het plaatje.

Google Maps heeft ook navigatie aan boord en ik heb dat ook wel eens gebruikt. Dat werkt op zich goed, maar vanwege het hoge stroomgebruik is dit onbruikbaar zonder autolader.

benzine-Jip

benzine-Jip Utrecht
benzine-Jip Utrecht

Soms heb je ineens nog maar een klein beetje benzine en zit je ergens midden in de polder, zonder tankstation in de buurt. Of je bent verplicht om voor het tanken een pasje te gebruiken dat niet werkt langs de snelweg. Dan is het handig om te weten waarheen je moet rijden, om te kunnen tanken.

In dit soort gevallen is benzine-Jip een erg handige app. Je kunt zien of een tankstation officieel gevestigd is aan de snelweg en ook wat de afgelopen dag de benzineprijs was. Grappig om te zien dat het duurste en goedkoopste tankstation in de regio vaak dicht bij elkaar zitten en dat onbemande stations soms een dubbeltje per liter goedkoper, maar soms ook aanzienlijk duurder zijn dan hun buurman. Marketing pur sang.

Nog meer kostenbesparing: de app bewaart de tankstation-gegevens op je telefoon, voor het geval je een keer geen 3G verbinding hebt.

Flitsmeister

Het klonk altijd een beetje aso, maar de jongens bij mij op het werk zijn er super enthousiast over en sinds bnr er de hele dag reclame voor maakt is het volgens mij salonfähig geworden.

Flitsmeister is een app die laat zien waar de vaste en mobiele snelheidscontroles langs de snelweg staan: dat zijn de „flitsers”. Toch is Flitsmeister echt niet alleen bedoeld om te jakkeren. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat automobilisten plotseling sterk afremmen, als ze zo’n flitser langs de weg zien, omdat ze schrikken. Als je vooraf weet dat dit gaat gebeuren, dan is dat beter voor de verkeersveiligheid, ook als je zelf je keurig aan de snelheid houdt.

Verder kan je de snelheidsmeter van je auto controleren met de door Flitsmeister op gps gebaseerde gemeten snelheid. Zo dacht ik dat mijn snelheidsmeter 3% te hoog aangaf (ik krijg geen boete met 103 in de trajectcontroles tussen Amsterdam en Utrecht), maar het blijkt bijna 5% te zijn. Raar eigenlijk, dat in deze moderne tijd een snelheidsmeter nog steeds zo’n grote afwijking heeft.

Flitsmeister werkt natuurlijk het handigst als je gps aan hebt staan: dan geeft hij een piepje als je een flitser nadert. Het is ook handig als je mobiel internet aan hebt staan, want dan actualiseert hij steeds de plaats van de mobiele flitsers en files.

Een feature van Flitsmeister is dat hij ook in de achtergrond kan draaien: je kunt dan een navigatieprogramma (of bijvoorbeeld Waze) in de voorgrond draaien en toch de flitswaarschuwingen horen.

Waze

De app Waze heb ik een tijdje bekeken, maar dit was niet helemaal mijn ding. Een belangrijke reden was dat hij ontzettend veel meer dataverkeer kost dan Flitsmeister. Verder vond ik Waze een beetje kinderachtig opgezet: er verschijnt bijvoorbeeld soms een „snoepje” op de kaart en dan moet je een stukje omrijden (een route via het snoepje) om punten te krijgen. Verder laat Waze de flitsers wel op het scherm zien, maar geeft het geen hoorbaar signaal als je een flitser nadert.

Een gemis aan Flitsmeister vind ik nog dat hij geen hoorbare waarschuwing geeft als je een file nadert en dat doet Waze dan weer beter: ik heb bijvoorbeeld wel eens de melding „let op, over 250 meter stilstaande auto op de vluchtstrook” (of iets van die strekking) gehoord.

Een andere feature is dat je Waze de route tussen huis en werk kunt laten inleren en dat je hem suggesties kunt laten doen om files op de route te vermijden. Maar ik heb Waze niet lang genoeg gebruikt om dit in de praktijk te zien gebeuren.

Yellow Brick

De mobiele parkeerders hebben natuurlijk allemaal hun eigen app, maar ik parkeer zo weinig dat ik nog steeds gewoon de mogelijkheid om te bellen gebruik.

Een gedachte over “Apps voor in de auto

Vertel jouw mening

