Stop, je maakt het erger: klantenportals

STOP, je maakt het ERGERGrote bedrijven willen steeds „beter” met je communiceren. Daarvoor gebruiken ze onder andere: het Mijn Bedrijf klantenportaal.

U kunt niet reageren op deze e-mail!

Klantenportals: lastiger dan e-mail
Klantenportals: lastiger dan e-mail

Vroeger verscheen e-mail in je e-mailprogramma. Automatisch.

Tegenwoordig moet je op ongeveer honderd sites inloggen met steeds een andere persoonlijke username, een uniek persoonlijk wachtwoord (dat natuurlijk moet bestaan uit hoofdletters, kleine letters, cijfers én minstens één speciaal teken) en als je pech hebt ook nog een beveiligingscode, om te kunnen kijken of Mijn Bedrijf nog een nieuw bericht voor je heeft.

Elk bedrijf wil zo graag opnieuw het wiel uitvinden.
Geen van de bedrijven heeft blijkbaar ooit van Open-ID gehoord.

Nuon die me mijn jaarafrekening wil sturen, cz die me de verzekeringspolis van het nieuwe jaar wil sturen: gelukkig sturen ze me nog wel een e-mail waarin staat dat ze me een berichtje gestuurd hebben. Maar waarom sturen ze de informatie waar het om gaat dan niet meteen mee? De bank wil dat ik een Mijn Bedrijf aanmaak speciaal voor de CreditCard, maar waarom laten ze deze informatie niet gewoon zien op de internetbankieren pagina’s?

„Op deze e-mail kan niet gereageerd worden” staat er dan ook nog onder zo’n mail, zodat het niet al te gemakkelijk voor je is om te reageren. Tip: in plaats van een half uur te zoeken op de website waar je misschien een nieuw bericht op Mijn Bedrijf zou kunnen invoeren, kan je je reactie veel beter op Twitter zetten. Dan krijg je meestal zelfs de eerstvolgende werkdag al een reactie.

Paspoort verlengen

Nog niet zo lang geleden zag ik de allerslechtste variant van dit idee: een „berichtenbox van de overheid” waarin je een berichtje krijgt dat je paspoort verlopen is. Een paspoort hoef je tegenwoordig nog maar eens per 10 jaar te vernieuwen. Moet je regelmatig even inloggen om te zien of het al zo ver is.

Het is geen grap. Zou daar nou echt niemand van de automatiseerders even nagedacht hebben of het wel nuttig was, wat ze aan het maken waren?

Afschaffen van e-mail

Als je de Mijn Bedrijf sites zo ziet, lijkt het alsof er een globaal masterplan loopt om traditionele e-mail af te schaffen. Natuurlijk zijn daar ook positieve dingen over te zeggen: het configureren van de server in een e-mailprogramma is voor de meeste mensen erg ingewikkeld (ook mij lukt het niet zonder de gegevens op te zoeken) en e-mail veroorzaakt de meeste slachtoffers van virussen en phishing. Maar dan moet er wel eerst een handig alternatief zijn en portals zijn dat niet.

Advertenties

Een gedachte over “Stop, je maakt het erger: klantenportals

Vertel jouw mening

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s