Mijn ervaring met 4G bij T-Mobile

Smartphone met AndroidInternet op je telefoon: laatst heb ik een nieuwe telefoon gekocht met 4G/lte ondersteuning. En daardoor bleek mijn mobiele abonnement ook aan revisie toe te zijn.

Je zou het niet verwachten, maar ik gebruik nog steeds mijn gsm abonnement uit 2008. Een van de grote voordelen van dit abonnement is dat ik het ongebruikte beltegoed onbeperkt kan meenemen. Een van de grootste nadelen is dat internetten ongeveer een euro per Megabyte kost (in 2008 was dat niet overdreven duur). Gelukkig kan je je internetkosten betalen met het beltegoed (wie belt er nou nog?)

Dit was nooit een probleem met mijn Samsung telefoon, want 3G gebruikte erg veel accu, dus ik had dit bijna altijd uit staan. Maar mijn nieuwe telefoon (in een latere blog daarover meer) heeft dit probleem niet meer. Die heeft zelfs 4G.

Ervaring met 4G

Providers werken hard aan hun 4G netwerk, ik zie dat zelfs Tele-2 hier al een eigen netwerk heeft, te herkennen aan netwerkcode 204-02. Mijn provider T-Mobile heeft nog lang niet overal in Nederland 4G dekking, maar gelukkig al wel op de plaatsen waar ik woon en waar ik werk. Het mooie is dat dit zelfs gratis geactiveerd is voor bestaande klanten, dus ik kon het meteen gaan gebruiken.

4G dataverkeer
4G dataverkeer in Android
(klik voor groter)

4G is erg snel: in juli heeft T-mobile voor alle klanten de internetsnelheid vrijgegeven tot 15Mbps en die snelheid blijk je met 4G gemakkelijk te kunnen halen, ook als je maar 1 of 2 streepjes dekking hebt. Ik heb de bekende Ookla snelheidstest gedraaid en bij mij thuis in Amsterdam (binnen) is 4G zelfs ietsje sneller dan adsl/WiFi.

Die extra snelheid kan ook juist een probleem zijn: als je oude 2G telefoon een paar minuten aan het zenden was en je wist niet waarom, dan kon je nog het dataverkeer uitzetten. Maar een 4G telefoon haalt gemakkelijk 2 Megabyte per seconde, dus het is een kwestie van seconden en hij draait gewoon je hele maandquotum aan dataverkeer er doorheen.

Gelukkig kan je in Android 4 via je telefoon nog wel achteraf controleren waar alle data voor gebruikt is; zie het plaatje hierboven. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat één enkele Ookla test meer dan 20MB gebruikt en dat de Play Store regelmatig vele Megabytes aan updates van zichzelf installeert, zonder te wachten op een WiFi verbinding en zonder toestemming te vragen. Allebei erg leuk als je buiten Europa op vakantie bent, waar dataverkeer 10 euro per MB kost, NOT.

4G e-mail downloaden
Dit vinkje moet aan staan

Verder ontdekte ik dat de E-mail app wel erg veel Megabytes gebruikt, zelfs als ik mailtjes helemaal niet open. De oorzaak zat hem in het vinkje op het plaatje rechts: dit vinkje had ik uit staan en blijkbaar betekent dat niet, zoals ik dacht, dat hij nooit iets vooraf moet downloaden, maar juist dat hij altijd alles moet downloaden — ook via een dure verbinding.

100MB bundel

Een 4G telefoon gebruikt met gemak 2 Megabyte per seconde mobiele data, dus heb je geen databundel dan hoef je letterlijk maar een paar keer met je ogen te knipperen, en je hebt al 7,50 aan kosten (=het maximale dagtarief uit 2008). Dat is bijvoorbeeld 1 keer checken of er nieuwe e-mail is, met het WiFi vinkje „uit”.

Nieuw abonnement nemen, dan maar?
Gelukkig denkt T-mobile een beetje mee met bestaande klanten.

Als eerste hebben ze tegenwoordig ook voor dit oude abonnement een 100MB databundel die je voor 2,50 kunt aanschaffen.

  • Voordeel:
    veel goedkoper dan het normale tarief en het is een eenmalige aankoop;
  • Nadeel: MB’s vervallen binnen een maand (tegelijk met het einde van je belbundel) en deze bundel kan niet betaald worden uit je gespaarde beltegoed.

Als de 100MB op zijn, blijft de snelheid hoog en ga je weer een euro per MB betalen. Addertje onder het gras is dat je de volgende 100MB bundel pas kunt aanschaffen als de oude helemaal op is. In de praktijk zal je tussen 2 bundels in dus altijd wat kosten maken op het volle tarief.

Web’n’walk

De „Web’n’walk” bundels bestonden in 2008 al, maar ze hebben een upgrade gekregen. Je kunt ze nu nog steeds nieuw aanschaffen bij je oude abonnement.

4G verbruikstatus
4G verbruikstatus op je telefoon
(klik voor groter)

Voor een maandbedrag van naar keuze ongeveer 10 euro of 15 euro krijg je nu 1GB cq 2GB op volle 4G snelheid en als die op zijn krijg je de rest van de maand internet op 384Kbps, zonder extra kosten. Deze bundel is maandelijks aan en uit te zetten en kan niet uit je gespaarde beltegoed betaald worden. Heen en weer schakelen tussen de 1GB en de 2GB bundel kan via de website, maar opzeggen schijnt alleen via de helpdesk te kunnen (en opzeggen is alleen mogelijk als je de Web’n’walk bundel pas later aan je abonnement toegevoegd hebt).

Na lang twijfelen heb ik zelf voor deze „onbeperkte” bundel gekozen, dan hoef ik (binnen Nederland) nooit meer bang te zijn voor hoge kosten. Met de T-mobile app (zie afbeelding) kan ik in de gaten houden hoeveel data ik nog op de volle snelheid kan gebruiken en deze teller lijkt vrij goed te kloppen met de teller van mijn telefoon. Je ziet op het plaatje dat ik mijn Gigabyte vorige maand lang niet opgemaakt heb, terwijl ik toch bijvoorbeeld lekker in het Vondelpark aan deze blog heb zitten werken. Ik zou zelfs wat vaker 4G kunnen gebruiken als ik thuis ben.

Pluspunten

  • Upgrade is mogelijk voor oude abonnementen
  • Niet duur (voor een bekend merk)
  • Snel

Minpunten

  • Voor Web’n’walk: opzeggen is lastig
  • Voor de 100MB bundel: vervalt binnen een maand
  • Beltegoed loopt nu nog meer op dan voorheen

(de screenshots hierboven kan je vergroten door er op te klikken)

Vertel jouw mening

