Motorola „Moto G” 4G/LTE (XT1039)

Smartphone met AndroidOmdat mijn oude telefoon aan vervanging toe was, wilde ik een nieuwe kopen. Ik heb eigenlijk helemaal niet zulke hoge eisen. Maar waarom kom ik dan toch bij alle merken steeds bij de „topmodellen” uit?

Een merk kiezen

Mijn eisen voor een nieuwe telefoon waren eigenlijk helemaal niet hoog: ik wilde een telefoon met meer geheugen, betere accuprestaties, de nieuwste versie van Android en niet zo’n groot scherm. Verder maakt het me niet zoveel uit.

Betekent dit dat de keuze eenvoudig is?

Net zoals iPhone gebruikers elke keer als ze een nieuwe telefoon moeten kopen altijd eerst bij Apple kijken, keek ik nu natuurlijk het eerst bij Samsung. Ze maken ontzettend veel verschillende typen telefoon (ik heb ze zelf niet geteld, maar het schijnen er momenteel bijna 50 verschillende te zijn), maar objectief beschouwd kan je die allemaal in deze 2 categorieën verdelen:

  • de ene categorie is duur, heeft veel mogelijkheden,
    maar heeft een te groot scherm;
  • de andere categorie is verkrijgbaar in elke gewenste prijsklasse naar keuze, maar mist altijd een of meer belangrijke features — de meeste telefoons draaien bijvoorbeeld niet eens de nieuwste versie van Android.

Het assortiment lijkt zo opgezet te zijn, dat iedereen die een telefoon zoekt die helemaal up-to-date is, uiteindelijk altijd uitkomt bij een van de dure topmodellen.

Ik ging dus op zoek naar een ander merk. Helaas bleek dat het met de meeste merken die je in een gewone (telefoon-)winkel kunt kopen niet veel beter gesteld was dan met de Samsung telefoons: ook daar kwam ik met mijn minimale „eisen” steeds vrij snel bij de duurste topmodellen uit, die helaas meestal een onpraktisch groot scherm hebben.

Ervaring met de Moto G

Motorola bestaat sinds 1928 en staat er bekend om dat ze hun telefoons niet vervuilen met bloatware. Ik kwam het in geen enkele Nederlandse winkel tegen, daarom heb ik hier via internet naar gekeken. En: met succes! Ik ben uiteindelijk geslaagd met de Moto G. Motorola brengt steeds nieuwe telefoons uit onder de typenaam „Moto G”, het toestel dat ik gekocht heb is de versie met 4G/lte ondersteuning en dat is niet de nieuwste versie. Er zijn veel andere versies, bijvoorbeeld met of zonder dual-sim, met of zonder sd-card slot, buitenlandse netwerkfrequenties, of het nieuwste model G2/G2014 dat groter is, een groter 5″ scherm heeft maar geen 4G. Let dus wel op wat je precies koopt.

Mijn telefoon heeft 8GB geheugen en dat klinkt groot, maar is niets te veel: van die 8GB is maar 5GB beschikbaar. Je kunt dus stellen dat minder dan 8GB geheugen voor een telefoon met de nieuwste versie van Android gewoon te weinig is. Je kunt later het geheugen nog wel uitbreiden met een sd-kaartje, maar sommige dingen zullen altijd beperkt blijven worden door het ingebouwde geheugen.

Endomondo Moto-G
Rondje Vondelpark
Endomondo Moto-G
(klik voor groter)

Alle features die op mijn oude Samsung telefoon zaten en daar eigenlijk net (niet) goed genoeg werkten, werken op de Motorola juist erg goed. De accu is bijvoorbeeld veel beter: als je even zuinig in het gebruik bent als je bij de Samsung moest zijn, dan gaat de accu van de Motorola meer dan 5 dagen mee. Maar je kunt nu ook gemakkelijk meer dan een uur navigeren met gps, 3G/4G en het scherm ingeschakeld en dan hou je nog genoeg batterijlading over — of als je hem tijdens het navigeren aansluit op de autolader, dan eindig je zelfs met een compleet opgeladen telefoon. Op het plaatje rechts kan je zien dat gps in de Moto G heel nauwkeurig is: op het stuk Vondelpark dat ik in twee richtingen fietste, overlappen de lijnen niet eens.

Het scherm heeft (dwars) 720 beeldlijnen en als je een toetsenbord aansluit (ik heb een BlueTooth toetsenbord van Motorola) dan kan je met de rdp app van Microsoft de desktop van een Windows computer overnemen. Het scherm heeft een hoge resolutie voor dit kleine formaat (ik kan met mijn ogen op dit scherm in Youtube het verschil bijna niet zien tussen 360 en 720 beeldlijnen), maar het werkt wel.

Alles in het kort

Wat de telefoon precies allemaal kan, zie je al in talloze reviews op internet. Nou is het een nadeel dat Motorola nieuwe telefoons steeds dezelfde namen geeft, want in reviews lees je dat de camera verschrikkelijk slecht is en dat de telefoon heel snel vies wordt, maar dat herken ik helemaal niet bij mijn toestel.

Alle knopjes zitten aan dezelfde zijkant, wat bedienen terwijl je aan het bellen bent veel gemakkelijker maakt.

Ik koos deze telefoon juist omdat hij geleverd wordt met een kale Android. Maar kaal is kaal: dit betekent dat je voor sommige toepassingen zelf een app moet kiezen. Dat maakt de telefoon misschien minder geschikt voor beginners.

Er wordt geen oplader meegeleverd, maar ik kan gewoon alle opladers gebruiken die ik voor de Samsung gekocht had: Motorola adviseert minimaal ½ Ampère, optimaal is 1½ Ampère — hoe meer stroom, hoe sneller het opladen klaar is.

In eerste instantie wilde de telefoon mijn WiFi niet vinden, dat komt waarschijnlijk omdat ik kanaal 13 gebruik. Na een softwareupdate werkte dit gelukkig wel.

De telefoon gebruikt een micro-sim. In theorie had ik mijn oude „gewone” sim zelf op maat kunnen knippen, maar ik wil mijn oude telefoons ook nog kunnen blijven gebruiken. Daarom heb ik bij T-Mobile een duo-sim besteld: dat zijn 2 identieke sims die je huidige sim vervangen. Eentje heb ik groot gelaten voor mijn oude telefoons, de andere heb ik klein gemaakt voor de nieuwe telefoon. Over mijn ervaringen met 4G met deze telefoon bij T-Mobile heb ik een ander artikel geschreven (zie de links onderaan deze pagina).

Nog een laatste tip: je kunt instellen dat de Play Store geen mobiele data in de achtergrond mag gebruiken. Dat is handig als je internet altijd aan hebt staan, want daarmee kan je heel veel Megabytes ongewenst (en/of duur) mobiel dataverkeer besparen: afgelopen week bijvoorbeeld gebruikte Google Play op mijn tablet 18,71MB aan 3G dataverkeer, zonder eerst te vragen.

Pluspunten

  • Moderne telefoon en toch een redelijk formaat scherm
  • Redelijke prijs (minder dan 200 euro)
  • Kale Android met bijna geen bloatware

Minpunten

  • geen mhl ondersteuning (dat is hdmi via de usb aansluiting)
  • Miracast doet het niet
    (schijnt een beperking van de chipset te zijn)
  • Nieuwe versie is groter en heeft geen 4G.

Vertel jouw mening

