Het verschil tussen werk, uitkering en uitbuiting

ΕΥΡΩEen paar blogs geleden, legde ik in RIP Jan Modaal — leve de Normaalverdiener uit, dat de meeste mensen in Nederland onder de streep ongeveer even veel verdienen. Een vraag die dan direct bij je opkomt is dan: waarom zou je dan nog hard werken?

Werk of uitkering

In de jaren dat ik in Amsterdam bezig was met „daten”, werkte ik 40 uur per week. Ik verdiende daarmee ongeveer een modaal salaris. De vrouwen die ik ontmoette, werkten bijvoorbeeld een paar avonden per week als serveerster, of moesten rondkomen van een uitkering (en soms voor een kind zorgen). Verder waren ze vrij. Ze dachten dat ik wel een goede kostwinner zou moeten zijn: als je dubbel zo lang gestudeerd hebt, dubbel zo hard werkt en ook nog eens dubbel zoveel uren in de week, dan zal je toch minstens wel, ehm, 4 (?) keer zo veel salaris krijgen?

Helaas, dat is dus helemaal niet zo; met 40 uur per week werken hou je (na bijtellingen, betalen van alle belastingen en ontvangen van geen toeslagen) van een modaal salaris amper meer over dan met een willekeurige part-time job. Als jonge vrijgezel wil je elke dag uitgaan, maar van een uitkering kan je dat niet betalen — maar reality check: met een modaal salaris, als Normaalverdiener dus, kan je dat simpelweg ook niet betalen.

Waarom vergooide ik zo’n groot deel van mijn vrije tijd voor zo weinig geld? Ze gingen wel op zoek naar iemand met een échte baan (of met een uitkering).

Werk of uitbuiting

Ik vroeg me af: als je dan voor 40 uur per week werken maar zo weinig extra geld krijgt, moet je het dan eigenlijk niet uitbuiting noemen? Gelukkig hebben de hoge heren daar ook over nagedacht. In de wandelgangen is de grens tussen „uitbuiting” en „werken” met een definitie vastgelegd. Samengevat bestaat die uit:

  • hogerop komen door je werk goed uit te voeren;
  • door je baan een hogere sociale status;
  • opbouw van een pensioen.

Is er geen sprake van deze 3 punten, dan wordt het uitbuiting genoemd.

Merk op dat er in de definitie niets staat over hoge of lage betaling en ook niets over al dan niet gedwongen worden om dingen te doen die je niet wilt doen.

Maar pas deze definitie nou eens toe op werk in de ict… Je werk goed uitvoeren betekent in de it gewoonlijk dat je juist niet hogerop komt, it’ers worden vanwege hun beroep door iedereen uitgelachen en it’ers hebben in het algemeen een Beschikbare Premie pensioen, wat vaak minder rendement heeft dan zelf sparen.

Yep, volgens de officiële definitie is werk in de ict dus praktisch uitbuiting.

Vertel jouw mening

