Computer op HDMI aansluiting: beeld veel te licht

computermonitorHet beeld van de Minix mini-pc was bij mij veel te licht: zo licht dat grijze letters moeilijk te lezen zijn. Op de monitor was dit niet te regelen en ik heb het opgelost met een app die de helderheid vermindert. Ik heb steeds gedacht dat dit een bug van de mini-pc was, maar nu heb ik een nieuwe pc gekocht en daarbij gebeurt hetzelfde! Het blijkt dat hdmi niet zo standaard is, als ik altijd dacht.

Minix NEO X5 en Iiyama E2473HDS

Ik heb mijn Minix NEO X5 mini-pc aangesloten op een Iiyama ProLite led monitor, type PLE2473HDS. Het valt bij een gemiddeld beeld niet eens direct op dat het zo licht is. Je ziet het wel direct in bijvoorbeeld Google Maps en in de Gmail app, waar letters grijs zijn op een witte achtergrond: die letters zijn gewoon niet goed te lezen.  Met het bijregelen van de helderheid op de monitor was dit niet goed te krijgen en op de Minix is de helderheid van het scherm niet instelbaar: het slidertje is er gewoon niet. Het lijkt of de helderheid vastgezet is op maximum, daarom nam ik aan dat de Minix de schuldige was van de incompatibiliteit.

Om dit te corrigeren gebruikte ik de app „Screen Adjuster (Netman)” als work-around: hierin kan je de helderheid op 80% instellen en dan is het onleesbaarheidprobleem weg. Helaas vraagt dit tooltje sinds medio dit jaar naar allerlei rechten die hij niet nodig heeft. Waarschijnlijk vanwege de reclame, dus eigenlijk is het nu geen goede oplossing meer.

hdmi meet met twee maten

Maar toen kocht ik een nieuwe pc en bij het opstarten is het beeld op deze monitor goed, maar zodra het beeld hd wordt, is het weer veel te flets (slecht contrast). Het helderheidsprobleem lijkt hem niet persé in de Minix te zitten, dus ik ben opnieuw op zoek gegaan naar de oorzaak.

Ik vond op internet berichten van mensen die klagen over te licht beeld van de Minix, maar ook van mensen die klagen over een te licht beeld op de Iiyama. Op de Iiyama website vond ik in de faq zelfs een soort van verklaring:

Iiyama FAQ: Waarom is mijn beeld te helder met een HDMI-HDMI aansluiting?
Iiyama FAQ:
Waarom is mijn beeld te helder met een HDMI-HDMI aansluiting?

Een goedbedoelde tip, maar als Android- of Linux-gebruiker heb je er niks aan.

Met nog wat verder zoeken vond ik schaarse informatie: een uitleg die dit probleem verklaart. In het kort samengevat:

Er bestaan 2 varianten binnen hdmi: de variant full range (of RGB) waarin voor 8-bit kleuren alle mogelijke waarden 0..255 worden gebruikt en de variant limited range (of YCbCr) waarin alleen de waarden 16..235 worden gebruikt. In principe wordt full range gebruikt voor beeld uit een computer en limited range voor films (ook op Blu-ray). Er zijn uitzonderingen: bepaalde resoluties (vga 640×480 en hd) en het hdmi signaal op een dvi-d kabel zijn normaal ook full range. En via een hdmi 1.3 kabel kan een apparaat met xvYCC op elke resolutie een full range beeld sturen.

Tja, zoveel onvoorspelbaarheid in een standaard, dat is gewoon vragen om incompatibiliteit. Op sommige apparaten kan je xvYCC in het menu handmatig aan of uit zetten, maar bij deze Iiyama monitor niet.

Experiment met dvi-d

Omdat deze monitor ook een dvi-d ingang heeft, besloot ik de proef op de som te nemen en heb ik via de bekende internationale veilingsite een hdmi-naar-dvi adaptertje besteld (1,66 inclusief verzendkosten) en dat gebruikt om de mini-pc aan te sluiten.

De foto’s van het beeldscherm zijn niet zo goed gelukt, maar je ziet wel het resultaat:

Minix HDMI
Standaard HDMI aansluiting: grijze letters zijn moeilijk te lezen
Minix HDMI, 85%
HDMI, helderheid met „Screen Adjuster” teruggebracht naar 85%
Grijze letters zijn hierdoor leesbaar geworden.
Minix DVI
Alternatieve oplossing: via adaptertje aangesloten op DVI aansluiting;
beter contrast en er wordt een grijze streep zichtbaar op de muispijl.

Dit adaptertje is dus een perfecte oplossing voor het probleem, de app hoef ik nu niet meer te gebruiken. Behalve dat grijze letters beter te lezen zijn, krijgen ook plaatjes en bewegend beeld een beter contrast: het beeld is mooier. Kleuren en vooral gradients zijn beter. Nadeel is dat geluid nu niet meer via de monitor loopt, maar dat neem ik graag op de koop toe.

Conclusie

Er is een incompatibiliteit tussen de Minix en de Iiyama als je de hdmi ingang gebruikt, maar ik ben er niet uit welke van de twee de standaard nou het best geïmplementeerd heeft. De app „Screen Adjuster” was een goede softwarematige oplossing, maar een simpele hdmi-naar-dvi adapter is een nog veel betere hardwarematige oplossing.

Vertel jouw mening

