Ubuntu overzetten naar een nieuwe computer

nerd alertEen tijd geleden ben ik overgestapt van Windows xp naar Ubuntu. De afgelopen maanden heb ik Windows geen moment gemist, dus nu ik een nieuwe computer heb, moet daar natuurlijk ook Linux op komen.

Hoe kan je je Ubuntu configuratie overzetten van een oude op een nieuwe computer? Omdat ik geen enkele goede handleiding vond, schreef ik dit stappenplan.

De nieuwe computer die ik gekocht heb, is een Intel nuc. Weer veel stiller, veel sneller en veel kleiner dan de Asus EEE Box. Ik kan hem iedereen aanraden. Binnenkort verschijnt er een nieuw model, dus je kunt kiezen of je al dan niet wilt wachten (volgens de voorspellingen zal het verschil in snelheid maar klein zijn).

Als os voor deze machine kies ik ook voor Ubuntu versie 14.04LTS, want de Intel drivers ondersteunen de nieuwere (maar experimentele) versie 14.10 niet. Al bleek achteraf dat ik die drivers niet echt nodig heb.

Tip: als je eerst een snelle usb 3.0 stick koopt, kan je jezelf bij de installatie al meteen een half uurtje besparen.

Het was nodig om voor de AMD64 versie van Ubuntu te kiezen, want als je zou kiezen voor de Intel versie dan installeert hij de beperkte 32-bits versie. Als eerste stap heb ik met de oude Ubuntu computer de opstart-usb-stick een upgrade naar deze versie gegeven. Het installeren van een verse Ubuntu was daarna natuurlijk maar een fluitje van een cent.

Bestanden

Bestanden overzetten gaat gemakkelijk als je de oude computer instelt als fileserver voor de nieuwe:

  • Op de oude computer zet je in de bestandenverkenner (Nautilus) bij de Eigenschappen van de Persoonlijke map op het tabblad Mappen delen een vinkje;
  • Op de nieuwe computer klik je in de bestandenverkenner op Browse network, vervolgens op de naam van je oude computer en daarna op de sharenaam die je in de vorige stap hebt ingesteld;
  • Het is verstandig om deze verbinding te beveiligen met een wachtwoord, maar dit wachtwoord moet je dan apart (in een terminalsessie) instellen, want hij neemt hiervoor niet automatisch het inlogwachtwoord over;
  • Omdat ik van de Nederlandstalige Ubuntu naar de Engelstalige versie ben overgestapt, hebben op het nieuwe systeem niet alle nieuwe mappen dezelfde naam als op het oude systeem;
  • Blijkbaar had ik ooit een recursieve verwijzing gemaakt (experimentje met chroot), dus uiteindelijk heb ik het een en ander mapje voor mapje overgezet.

Profiel overzetten

Het overhalen van de configuratie van de gebruikersprogramma’s blijkt heel erg simpel: je zet gewoon de inhoud van de directory /home over. Bijvoorbeeld ThunderBird en FireFox zijn dan compleet op de hoogte van de oude situatie; ThunderBird kent al je mailaccounts en FireFox kent al je add-ons en is zelfs ingelogd op alle sites waar je oude computer nog ingelogd was.

Tweaks

Toen ik overstapte van Windows xp op Ubuntu heb ik wat handmatige tweaks gedaan. Die zaten blijkbaar niet in het profiel en moest ik opnieuw doen.

Voor het toetsenbord moest ik caps lock opnieuw nuttig maken. Kies toetsenbord Engels internationaal met Alt-Gr, geef aan dat je caps-lock als Composed Character toets wilt gebruiken, draai het commando om voortaan shift+caps lock voor de functie van caps-lock te gebruiken. Het bestand met al je persoonlijke karakters gaat wel mee als je de homedirectory kopieert.

Verder moest ik opnieuw swappiness en noatime instellen, om beter rekening te houden met de ssd. En ik heb een paar programma’s in de startup folder gezet. Voor de muis (dezelfde als die ik op mijn oude computer gebruikte) moest ik handmatig de snelheid verhogen.

Packages

Programma’s zijn nog niet netjes geïnstalleerd door alleen de bestanden te kopiëren; je kunt beter gewoon de packages opnieuw installeren. Op internet vind je heel veel pagina’s waarop ze uitleggen hoe je een lijst kunt opvragen van alle packages die op je oude systeem staan. Maar dat is niet wat je wilt installeren: je wilt eigenlijk een lijst van alleen de packages die je zelf handmatig geïnstalleerd hebt. En ook daarvoor bestaat gelukkig ook een oplossing.

Zelf geïnstalleerde packages overzetten van oud naar nieuw:

  • Voor het maken van lijst van packages, die handmatig zijn toegevoegd na de standaard installatie, heb je de volgende toverspreuk nodig:
    gunzip -c /var/log/apt/history.log.*.gz | grep "apt-get install" - /var/log/apt/history.log | cut -f4- -d" " --output-delimiter=$'\n'| sort | uniq
  • Deze lijst moet je even handmatig schonen: het heeft geen nut om drivers te installeren voor een versleten WiFi kaart die je al lang niet meer hebt;
  • Installeer deze packages op de nieuwe computer met sudo apt-get install, ze kunnen allemaal op één regel (bij mij waren het er niet veel, ik heb het met de hand overgetypt).

Drivers

Sommige drivers heb je niet geïnstalleerd uit de appstore, maar door handmatig een bestand te downloaden bij de fabrikant. Voor het installeren en configureren van apparaten is het handig als je tussendoor nog wat instellingen kunt bekijken op de oude computer, dus het is handig als je 2 schermen/toetsenborden/muizen hebt. Een alternatief zou kunnen zijn om desktop sharing aan te zetten op de oude computer en die vanaf de nieuwe computer te benaderen met vnc.

Ik heb destijds drivers gedownload voor een Epson WiFi multifunctional.

Het scannergedeelte werkte automatisch, terwijl ik niet eens een WiFi kaartje in de nuc heb. Prima! Het printergedeelte installeren was deze keer een makkie: ik heb de driver gevonden op de Epson website. Er stond er eentje die net een week oud is (epson-inkjet-printer-escpr_1.4.4-1lsb3.2_amd64.deb) en ik wist nu dat ik het bestand voor de esc p/r driver voor amd64 in de .deb variant moet hebben.

3 gedachtes over “Ubuntu overzetten naar een nieuwe computer

  1. Het blijkt dat de NUC een bug in de BIOS heeft, die je alleen merkt onder Linux in de slaapstand. Ik denk dat hij ergens van geschrokken is of zo, want mijn NUC was gisteren met geen mogelijkheid nog met de knop uit de slaapstand te krijgen: de LED bleef gewoon rustig knipperen. Vervelend werd het pas echt, toen hij ook niet meer wilde starten nadat de spanning er even af geweest was. Er kwam geen enkele reactie meer, het was net alsof de knop het niet meer deed. Ik dacht eigenlijk dat hij kapot was.

    Gelukkig vond ik vandaag de informatie dat je in zo’n geval de batterij even los moet halen. Dat heb ik gedaan (daarvoor moet het moederbordje er uit) en dat heeft gelukkig geholpen. Dit probleem lijkt bij sommige mensen vaker voor te komen, maar ik heb er gelukkig nu pas voor het eerst (sinds een maand of 9) last van.

  2. Vandaag is het weer gebeurd. Ik heb nu de BIOS geupgrade van versie 0030 naar versie 0040.

    —update—
    Sindsdien is het probleem niet meer voorgekomen.

Vertel jouw mening

